• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyczne wymiary dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej. Tworzenie dostępnych cyfrowo dokumentów

Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 1 października 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Podczas proponowanego szkolenia w kompleksowy sposób przeanalizujemy zagadnienia z zakresu dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej w podmiotach publicznych - w świetle przepisów ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz minimalnymi wymaganiami wynikającymi z art. 6 powoływanej ustawy. Wskażemy specyfikę funkcjonowania grup odbiorców, które spotykają się z licznymi barierami i trudnościami komunikacyjnymi w instytucjach i urzędach (głównie osoby z niepełnosprawnościami sensorycznymi, osoby z niepełnosprawnościami intelektualnymi, osoby neuroróżnorodne).
• Nasze rozważania skupimy przede wszystkim na kwestiach związanych z praktycznym wdrożeniem i stosowaniem przepisów. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, co pozwoli na przełożenie teoretycznej wiedzy na praktykę. W ramach spotkania uczestnicy będą mogli pracować na własnych dokumentach, na bieżąco dokonując ich korekty, zgodnie z przekazywanymi treściami.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Rozwój wiedzy dotyczącej zapewniania dostępności w podmiotach publicznych - w świetle przepisów ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami W tym w szczególnym zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej.
• Rozwój wiedzy dotyczącej minimalnych wymagań i obowiązków instytucji w zakresie wdrożenia i realizacji obowiązki zapewnienia dostępności informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej.
• Nabycie praktycznych umiejętności tworzenia:
- dostępnych cyfrowo dokumentów;
- poprawnych i skutecznych opisów alternatywnych do zdjęć i grafik,
- tekstów w języku prosty oraz ETR.
• Zdobycie wiedzy i umiejętności koniecznych nie tylko do skutecznego wypełniania standardów dostępności opisywanych w ustawie, ale również do innych zadań związanych ze skuteczną komunikacją – np. tworzeniem treści na social media instytucji, tworzeniem materiałów promocyjnych i reklamowych, opracowywaniem wystąpień publicznych.
• Poznanie wskazówek i dobrych praktyk oraz odpowiedzi pytania i wątpliwości związane z wdrożeniem dostępności cyfrowej czy informacyjno-komunikacyjnej w jednostkach publicznych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Przegląd przepisów regulujących dostępność cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną:
• Wymagania ustawy o dostępności.
• Odbiorcy dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej.
• Sprzęt i technologie wspomagające.
• Wprowadzenie do standardu WCAG – podstawy.
2. Zasady tworzenia dostępnych dokumentów – ćwiczenia praktyczne:
• Dostępne dokumenty w formacie Word.
• Dostępne prezentacje w formacie Power Point.
• Dostępne dokumenty formacie PDF.
• Elementy graficzne w tekstach i dokumentach.
• Sprawdzanie i monitoring dostępności z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
3. Jak tworzyć dobre teksty alternatywne – ćwiczenia praktyczne:
• Zasady dodawania opisów alternatywnych do zdjęć.
• Opisy grafik w social mediach.
4. Skuteczna i prosta komunikacja – ćwiczenia praktyczne:
• ETR – tekst łatwy do czytania i zrozumienia – praktyczne informacje pomocne w przygotowaniu informacji o instytucji.
• Prosty język – zasady komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami.
• Jak zrobić dobry ETR o zakresie działalności instytucji.
5. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Koordynatorzy dostępności w instytucji.
• Osoby zajmujące się komunikacją i promocją.
• Redaktorzy treści na strony internetowe i social media.
• Rzecznicy prasowi i osoby odpowiedzialne za kontakty z mediami.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspert ds. dostępności, Trener, Audytor. Długoletni Członek Zarządu i Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Posiada 17-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia dla Koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych, przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz warsztatów dla różnych grup odbiorców (osób z niepełnosprawnościami, pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz środowiska biznesowego). Jest autorem publikacji, artykułów dot. rynku pracy, niepełnosprawności, dostępności.

zwiń
rozwiń