Spotkanie Forum Oświaty - 22.08.2014
Za nami kolejne spotkanie Forum Oświaty Samorządowej WP przy FRDL OR w Gdańsku, poświęcone zmianom w obliczaniu pomocy de minimis dla pracodawców zatrudniających osoby młodociane.
Zaproszonym ekspertem była pani Renata Radziejewska, związana na co dzień z Departamentem Monitorowania Pomocy Publicznej UOKiK.
Każdy, kto zajmuje się zagadnieniami pomocy publicznej dla pracodawców, zatrudniających osoby młodociane, powinien posiłkować się następującymi przepisami:
1. Rozporządzenie Komisji Europejskiej (UE) Nr 1407/2013
2. Rozporządzenie Komisji Europejskiej (UE) Nr 1408/2013
3. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, ze zm.)
4. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, ze zm.),
5. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 674, ze zm.)
Większość spotkania była poświęcona przykładom praktycznym, poniżej przykłady zadań, z którymi zmierzyli się członkowie Forum:
Zadanie 1
W praktyce udzielania przez gminę pomocy de minimis pracodawcom zatrudniającym osoby młodociane występują przypadki, gdy organ udzielający pomocy nie może przekazać dotacji w kwocie, jaką obliczył z następujących przyczyn:
– udzielenie pomocy de minimis w ustalonej kwocie spowoduje przekroczenie dopuszczalnej kwoty pomocy określonej przez przepisy krajowe,
– udzielenie pomocy de minimis w ustalonej kwocie spowoduje przekroczenie dopuszczalnej kwoty pomocy określonej przez przepisy unijne,
– udzielenie pomocy de minimis w ustalonej kwocie spowoduje przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy.
Podaj przepisy, którymi uzasadnisz wydaną przez siebie decyzję.
Zadanie 2
Przedsiębiorstwo „X” zatrudniło osobę młodocianą na okres 36 miesięcy.
Po zakończeniu nauki i zdaniu egzaminu przez zatrudnionego, pracodawca (mały przedsiębiorca) złożył w gminie wniosek o zwrot kosztów poniesionych w związku z kształceniem osoby młodocianej. Z informacji dołączonych do wniosku wynika, że otrzymał już refundację wynagrodzeń tej osoby w kwocie 2.018 zł, a koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą poniesione przez pracodawcę wynoszą 17.701 zł.
Ustal wartość pomocy de minimis, jakiej wnioskodawcy może udzielić gmina.
Zaproszonym ekspertem była pani Renata Radziejewska, związana na co dzień z Departamentem Monitorowania Pomocy Publicznej UOKiK.
Każdy, kto zajmuje się zagadnieniami pomocy publicznej dla pracodawców, zatrudniających osoby młodociane, powinien posiłkować się następującymi przepisami:
1. Rozporządzenie Komisji Europejskiej (UE) Nr 1407/2013
2. Rozporządzenie Komisji Europejskiej (UE) Nr 1408/2013
3. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, ze zm.)
4. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, ze zm.),
5. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 674, ze zm.)
Większość spotkania była poświęcona przykładom praktycznym, poniżej przykłady zadań, z którymi zmierzyli się członkowie Forum:
Zadanie 1
W praktyce udzielania przez gminę pomocy de minimis pracodawcom zatrudniającym osoby młodociane występują przypadki, gdy organ udzielający pomocy nie może przekazać dotacji w kwocie, jaką obliczył z następujących przyczyn:
– udzielenie pomocy de minimis w ustalonej kwocie spowoduje przekroczenie dopuszczalnej kwoty pomocy określonej przez przepisy krajowe,
– udzielenie pomocy de minimis w ustalonej kwocie spowoduje przekroczenie dopuszczalnej kwoty pomocy określonej przez przepisy unijne,
– udzielenie pomocy de minimis w ustalonej kwocie spowoduje przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy.
Podaj przepisy, którymi uzasadnisz wydaną przez siebie decyzję.
Zadanie 2
Przedsiębiorstwo „X” zatrudniło osobę młodocianą na okres 36 miesięcy.
Po zakończeniu nauki i zdaniu egzaminu przez zatrudnionego, pracodawca (mały przedsiębiorca) złożył w gminie wniosek o zwrot kosztów poniesionych w związku z kształceniem osoby młodocianej. Z informacji dołączonych do wniosku wynika, że otrzymał już refundację wynagrodzeń tej osoby w kwocie 2.018 zł, a koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą poniesione przez pracodawcę wynoszą 17.701 zł.
Ustal wartość pomocy de minimis, jakiej wnioskodawcy może udzielić gmina.