113 projektów Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w 7 lat – sukces czy porażka?

Partnerstwo Publiczno-Prywatne jest bardzo ważnym narzędziem rozwoju JST. Jego znacznie wzrośnie szczególnie po 2020 roku, kiedy strumień funduszy UE ulegnie znaczącemu zmniejszeniu. Rodzi się w związku z tym pytanie czy jako kraj, województwa i poszczególne gminy jesteśmy przygotowani na taką zmianę? Postanowiliśmy to sprawdzić. W tym celu ze strony internetowej Platformy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego pobraliśmy raport podsumowujący projekty PPP za lata 2009-2016.


Wynika z niego, że w tym czasie uruchomiono 113 projektów PPP na kwotę 5 602 000 000 zł. Kwota dla obywatela relatywnie bardzo duża, jednak od razu zastanawia ilość projektów. 113 w ciągu 7 lat w całej Polsce czyli 16 rocznie. Wychodzi jeden projekt-inwestycja w województwie rocznie... Średnia wartość przedsięwzięć to 50 017 857 zł rocznie na województwo i 322 956 zł rocznie na gminę. Szczegółowe dane prezentują poniższe wykresy.

Ciekawie wygląda porównanie wartości i ilości projektów w poszczególnych obszarach. I tak, najwięcej zainwestowano w telekomunikację, gospodarkę odpadami i rewitalizację. Natomiast największa liczba projektów jest odpowiednio w sporcie i turystyce, infrastrukturze transportowej oraz gospodarce wodno-kanalizacyjnej.



























































































Sektor Wartość projektów Liczba projektów
telekomunikacja 1906 13
gospodarka odpadami 1091 6
rewitalizacja 500 2
gospodarka wodno-kanalizacyjna 479 14
sport i turystyka 405 18
infrastruktura transportowa 357 15
edukacja 223 5
efektywność energetyczna 192 14
ochrona zdrowia 152 4
kultura 132 6
budynki publiczne 92 3
inne 62 6
mieszkalnictwo 6 1
usługi transportowe 2 5
energetyka 2 1
RAZEM 5602 113

Czy w naszym województwie wygląda to lepiej?
Z danych wynika, że w latach 2009-2016 w województwie pomorskim uruchomiono 11 projektów PPP na kwotę 542 740 000 zł, co daje 630 360 zł rocznie na gminę. W sumie dużo lepiej niż średnia krajowa, jednakże większość z tej kwoty to dwie duże inwestycje Gdańska (400 mln) i Sopotu (100 mln zł). Po ich odliczeniu mamy 9 projektów w 7 lat na kwotę 42 740 000 zł co daje średnio 49 640 zł rocznie na gminę. Nawet, jeżeli weźmiemy pod uwagę cały okres, to w skali 7 lat mamy 350 000 zł na inwestycje w każdej gminie. Czyli tyle ile wynosi średnia krajowa dla jednego roku...



Ciekawe jaką inwestycję można zrealizować, mając taki budżet?
Szkołę? Dobry pomysł, przecież chcemy przyciągnąć nowych mieszkańców z dziećmi.
Koszt wybudowania szkoły to kwota kilkunastu milionów. W przypadku Chotomowa na Mazowszu było to 20 mln zł (2014). Sprawdźcie sami:
http://centrumprasowe.pap.pl/cp/pl/news/info/13886,3,otwarcie-nowej--super-energooszczednej-szkoly-podstawowej-
Taka inwestycja wymagała by 400 lat oszczędzania. Nawet gdyby uwzględnić inwestycje Gdańska i Sopotu i średnią 630 000 na gminę potrzebujemy 31 lat na zebranie 20 mln zł.


Może drogę?
Analizując 44 rozstrzygnięte przetargi na inwestycje drogowe od 2007 roku do kwietnia 2014 roku, można wyliczyć, że koszt jednego m2 drogi w technologii asfaltowej wahał się od 54,68 PLN (2008) do 87,96 PLN (2013).
Technologia betonowa była odpowiednio droższa: od 77,18 PLN (2014) do 107,43 PLN (2010) za m2.
Przyjmijmy średnią cenę z 2014 roku, czyli 70 zł/m2 dla drogi asfaltowej. Wyliczamy, że kwota ta pozwala na wybudowanie w każdej pomorskiej gminie około 1 km drogi w ciągu 7 lat.


I chociaż liczenie średnich może być mylące, to jednak oddaje powagę sytuacji. Jedynie 11 zrealizowanych projektów PPP w ciągu siedmiu lat w województwie pomorskim. Tylko 50 000 zł średnio na gminę w roku, licząc bez Gdańska i Sopotu – tym bardziej, że one sobie poradzą. I tylko 7 gmin, które realizują projekty PPP. Będzie ciekawie.


Przepraszam, już jest.


Autor: Andrzej Banach, Dyrektor FRDL OR w Gdańsku