• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Specjalne potrzeby edukacyjne – organizacja i finansowanie. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, nauczanie indywidualne i WWR

Miejsce
Internet
Termin
04 października 2024
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
399 zł
Ważne informacje o szkoleniu

W subwencji oświatowej przewidziano środki finansowe na zapewnienie kształcenia specjalnego uczniom, posiadającym orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jednocześnie organizacja i finansowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego i wczesnego wspomagania rozwoju budzi wiele wątpliwości prawnych i praktycznych. Dyrektorzy szkół i placówek, jak i ich organy prowadzące, niejednokrotnie stają przed dylematem zrealizowania w jak najlepszy sposób zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznych i dbałości o kondycję finansów szkoły/placówki oraz jednostki samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Kompleksowy przegląd zagadnień związanych z organizacją i finansowaniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
  • Omówione zostaną kwestie związane z organizacją zajęć i zatrudnianiem nauczycieli w zakresie kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym zatrudniania specjalistów), nauczania indywidualnego oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
  • W każdym z bloków tematycznych poruszony zostanie również problem prawidłowego wypełniania Systemu Informacji Oświatowej, tak aby nie zwracać subwencji w przyszłości, ale też otrzymać wszystko to, co jest należne.
  • Wytłumaczony zostanie również zrozumiałym, przystępnym językiem system finansowania specjalnych potrzeb edukacyjnych, tak aby prosto przełożyć go na godziny przyznane nauczycielom.
  • Podczas szkolenia będzie możliwość konsultacji kwestii problemowych z ekspertem- praktykiem w celu uniknięcia błędów i nieprawidłowości przy wydatkowaniu środków na kształcenie specjalne.
zwiń
rozwiń
Program

I. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1. Specjaliści w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych:
• minimalny wymiar zatrudnienia od września 2024 r.
• zadania nauczycieli specjalistów, w tym realizowane w ramach pensum,
• kwalifikacje nauczycieli specjalistów,
• pedagog specjalny – nowe stanowisko nauczycielskie,
• sposób liczenia etatów nauczycieli specjalistów.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana przez innych nauczycieli:
• rodzaje zajęć i maksymalna wielkość grup,
• czy określono minimalny wymiar godzinowy? Kto i na jakich zasadach określa wymiar zajęć?
• kiedy opinia poradni jest koniecznie potrzebna, a kiedy nie?
• zindywidualizowana ścieżka kształcenia.
3. Prawidłowe wpisanie danych do SIO:
• obowiązki nauczyciela w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• obowiązki nauczyciela specjalisty. Kiedy obowiązki nauczyciela nieprzedmiotowca, a kiedy inne? Raport MEiN w SIO,
• dane o zajęciach z punktu widzenia ucznia.
4. Finansowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
• wagi subwencji na pomoc. Na co wystarczą?
• czy jest subwencja na zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia?
• wagi na nauczycieli specjalistów. Przedszkole ogólnodostępne, a przedszkole w zespole. Duża szkoła, a mała szkoła. Czy subwencja na specjalistów zależy od wymiaru zatrudnienia?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy szkół i przedszkoli, jak również pracownicy zatrudnieni w samorządach oraz CUW- ach, odpowiedzialni za oświatę.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu, odpowiedzialnego za SIO oraz finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl