• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kontrola zarządcza i zarządzanie ryzykiem w samorządowym żłobku/ klubie dziecięcym od strony praktycznej. Procedury, dokumenty, cele, zadania i monitoring

Miejsce
Internet
Termin
20 marca 2025
Czas trwania
10:00 - 13:30
Cena
399/435 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 7 marca 2025 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Jednym z zadań dyrektora instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 jest wdrożenie, zgodnie z przepisami, procedur kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem. Wokół tej problematyki narosło wiele kontrowersji i wątpliwości, stąd potrzeba kompleksowej analizy zagadnienia kontroli zarządczej zobrazowanej przykładami praktycznymi.
Zapraszamy na szkolenie, podczas którego odpowiemy na kluczowe i najczęściej pojawiające się pytania oraz wątpliwości, w tym m.in.:
- jak efektywnie ustalać cele i zadania w jednostkach?
- jakie są zasady określania wskaźników/mierników efektywności działania?
- co daje zarządzanie ryzykiem i w jaki sposób należy je przeprowadzić w jednostce?
- jakie są praktyczne przykłady celów, zadań, wskaźników/mierników i ryzyk w samorządowych żłobkach/ klubach dziecięcych.
 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Wskażemy, jak kontrola zarządcza powinna być właściwie zorganizowana i prowadzona, aby spełniała swoje cele strategiczne oraz operacyjne i była efektywna.
• Podpowiemy jakie dokumenty są wymagane, a jakie zalecane i fakultatywne, wynikające z dobrej praktyki i wspomagające proces zarządzania.
• Przeanalizujemy te aspekty systemu, które są najczęściej kontrolowane.
• Omówimy, jak prowadzić monitoring kontroli zarządczej oraz kto powinien sporządzić oświadczenie o stanie kontroli i jak je prawidłowo wypełnić.
• Przedstawimy procedurę określania celów i zadań jednostki opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, mierniki efektywności działania oraz sposób tworzenia systemu zarządzania ryzykiem do wyznaczonych celów i zadań.
• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu procesu kontroli zarządczej w jednostce opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Zdobycie wiedzy o koniecznych w procesie kontroli zarządczej dokumentach.
• Poznanie zasad ustalenia celów i zadań.
• Zdobycie wiedzy z zakresu monitoringu i zarządzania ryzykiem.
• Zapoznanie z przykładami gotowych powierzeń skutkujących odpowiedzialnością pracowników, również z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za powierzone do realizacji zadania.
• Poznanie najczęściej popełnianych błędów i nieprawidłowości w prowadzeniu i monitoringu kontroli zarządczej.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych w tym prezentacji oraz wzorów dokumentów opracowywanych w procedurze kontroli zarządczej w jednostce.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Wstęp - pojęcie kontroli zarządczej na tle przepisów ustawy o finansach publicznych, w tym definicja ustawowa, cel i zakres kontroli zarządczej oraz znaczenie dla jednostki.
2. Podstawa kontroli zarządczej, czyli:
• cele strategiczne i operacyjne,
• odpowiednie ustalenie zadań jakie jednostka będzie realizować w danym roku. Kto powinien je określać i na jakim stopniu szczegółowości?
• określenie osób odpowiedzialnych za ich realizację. Zakresy czynności,
3. Praktyczne przykłady celów, zadań dotyczących jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kontroli zarządczej.
Cele i zadania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 w kontekście kontroli zarządczej,
4. Jakość kontroli zarządczej, w tym:
• przestrzeganie wartości etycznych,
• kompetencje zawodowe,
• struktura organizacyjna,
• delegowanie uprawnień.
5. Zarządzanie ryzykiem:
• misja.
• określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji.
• identyfikacja ryzyka.
• techniki identyfikacji ryzyka.
• uczestnicy procesu identyfikacji ryzyka.
• analiza ryzyka.
6. Określanie mierników/wskaźników realizacji celów/zadań w kontroli zarządczej.
7. Różnica między miernikiem, a wskaźnikiem. Kiedy je stosujemy? Wartości docelowe?
8. Główne grupy mierników/wskaźników, w tym: efektywności, skuteczności, wydajności, oszczędności, satysfakcji.
9. Kto przygotowuje mierniki/wskaźniki? Kto je zatwierdza?
10. Zadania z jednym i wieloma miernikami/wskaźnikami?
11. Monitorowanie i ocena realizacji wyznaczonych mierników/wskaźników, sprawozdawczość.
12. Proces zarządzania ryzykiem do celów i zadań określonych przez jednostki. Praktyczne przykłady w zakresie ryzyk oraz ich analizy i wyceny. Przykłady rejestrów ryzyka.
13. Poziom ryzyka akceptowalnego, a poziom ryzyka dopuszczalnego – apetyt na ryzyko.
14. Reakcja na ryzyko. Tworzenie rejestru ryzyka.
15. Podstawowe narzędzia kontrolne wykorzystywane w monitoringu:
• monitoring procedur, celów/zadań oraz mierników (wskaźników),
• stosowane dokumenty,
• samoocena kontroli zarządczej i rozliczanie z osiągniętych celów.
16. Oświadczenie (zapewnienie) o stanie kontroli zarządczej:
• gotowe wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej oraz unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej,
• jak wypełniamy oświadczenie? 
• co powinno, a co może zawierać? 
• kto musi, a kto może i do kiedy składać oświadczenie o stanie kontroli zarządczej?
17. Podsumowanie.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy samorządowych żłobków, osoby kierujące samorządowymi klubami dziecięcymi, podmioty zatrudniające dziennych opiekunów, urzędnicy samorządowi realizujący w imieniu gminy zadania z zakresu prowadzenia lub nadzorowania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej, ekspert z zakresu szeroko rozumianego zarządzania edukacją, prawa pracy w oświacie, finansów oświatowych, systemów informatycznych w oświatowej logistyce i sprawozdawczości (SIO, finanse, organizacja), konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej. Trener, realizujący szkolenia z zakresu ustroju i struktury oświaty w jst, systemu informacji oświatowej oraz prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych. Ekspert i autor materiałów w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Były menadżer ds. klientów kluczowych w jednej z wiodących firm informatycznych, dedykujących systemy informatyczne dla oświaty. Autor wielu opracowań i publikacji, m. in. książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Konsultuje i wdraża modele obsługi wspólnej w jednostkach samorządu lokalnego. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela. Konsultant i doradca związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych, publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty, a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jst, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek oświaty, jak i innym pracownikom tego sektora.
 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl