• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Dożywianie w szkole – organizacja, zasady wnoszenia i rozliczania odpłatności. Realizacja obowiązku zapewnienia gorącego posiłku uczniom. Zadania i odpowiedzialność dyrektora szkoły oraz samorządu

Ważne informacje o szkoleniu

Aktualnie obowiązujące przepisy dotyczące stołówek szkolnych wskazują, że szkoła może zorganizować stołówkę, ale nie jest to wymóg obligatoryjny. Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2245, 2432) wprowadziła obowiązek zapewnienia uczniom przez szkołę podstawową jednego gorącego posiłku w trakcie dnia i stworzenia im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole. Korzystanie z tego posiłku jest dobrowolne i odpłatne. Wspomniana regulacja obowiązuje od1 września 2022 r. i sprawia sporo problemów interpretacyjnych i organizacyjnych. Zatem zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem jest omówienie ww. problematyki, wynikającej z obowiązku zapewnienia uczniom, co najmniej jednego ciepłego posiłku.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówienie kluczowych problemów w zakresie organizacji dożywiania w szkole.
  • Poznanie możliwych form organizacyjnych realizacji zadania – poprzez stołówkę własną szkoły, kuchnię w innej gminnej jednostce, catering zewnętrzny, a także kuchnię szkolną, ale obsługiwaną przez podmiot zewnętrzny, na podstawie umowy użyczenia/dzierżawy.
  • Przedstawienie obowiązków poszczególnych podmiotów realizujących zadanie (samorządu, szkoły z kuchnią własną, dyrektora jednostki gminnej, z której dowożone są posiłki, podmiotów zewnętrznych).
  • Wskazanie niezbędnej dokumentacji związanej z realizacją zadania (w różnych formach), zarówno na poziomie szkoły, jak i organu prowadzącego.
  • Analiza zasad ustalania odpłatności, pobierania opłat od rodziców uczniów oraz uwarunkowań dotyczących obsługi rachunkowo-księgowej, w tym zasad ujmowania środków z opłat w ewidencji, opodatkowania VAT.
  • Wskazanie dobrych praktyk, najczęstszych nieprawidłowości, ujawnianych przez organy kontrolne, zagrożeń związanych z realizacją zadania.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie, uwarunkowania formalno-prawne.
2. Organizacja stołówki według zasad wynikających z art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
3. Obowiązek zapewnia uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stworzenia im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
4. Zasady dożywiania w szkole - formuła realizacji zadania:

  • kuchnia i stołówka szkolna tzw. własna,
  • kuchnia w innej gminnej jednostce (szkole/przedszkolu/jednostce) i catering,
  • catering świadczony przez podmiot zewnętrzny nie prowadzony przez jst – np. prywatny,
  • posiłki świadczone przez podmiot prywatny, przygotowujący posiłki w kuchni szkolnej (wydzierżawionej/ użyczonej/ wynajętej).

5. Obowiązki dyrektora szkoły związane z organizacją stołówki.
6. Jak wypełnić obowiązek zapewnienia miejsca do spożycia ciepłego posiłku?
7. Obowiązki organu prowadzącego szkołę w zakresie dożywiania.
8. Zasady opłatności za posiłki:

  • rodzice uczniów,
  • ośrodki pomocy społecznej.

9. Obliczanie „wsadu” do kotła - stanowiska regionalnych izb obrachunkowych.
10. Opłaty za obiady wnoszone przez nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
11. Osoby fizyczne kupujące obiady- czy to możliwe?
12. Wnoszenie opłat za posiłki przygotowywane w stołówce szkolnej:

  • opłaty gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów,
  • opłaty stanowiące dochód jednostki budżetowej.

13. Opłaty za wyżywienie a VAT – czy posiłek sprzedawany dla nauczyciela lub pracownika niepedagogicznego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
14. Uchwała w sprawie wydzielonego rachunku dochodów – jakie zapisy stosować, aby można było dokonywać zakupów?
15. Jak efektywnie wdrożyć zadanie – dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy szkół, księgowi, przedstawiciele organów prowadzących - pracownicy urzędów gmin, CUW, ZEAS, wykonujący zadania z zakresu oświaty.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej, ekspert z zakresu szeroko rozumianego zarządzania edukacją, prawa pracy w oświacie, finansów oświatowych, systemów informatycznych w oświatowej logistyce i sprawozdawczości (SIO, finanse, organizacja), konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej. Trener realizujący szkolenia z zakresu ustroju i struktury oświaty w jst, systemu informacji oświatowej oraz prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych. Ekspert i autor materiałów w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Były menadżer ds. klientów kluczowych w jednej z wiodących firm informatycznych dedykujących systemy informatyczne dla oświaty. Autor wielu opracowań i publikacji, m. innymi książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Konsultuje i wdraża modele obsługi wspólnej w jednostkach samorządu lokalnego. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela. Konsultant i doradca związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty, a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jednostek samorządu lokalnego, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek oświaty, jak i innym pracownikom tego sektora.

zwiń
rozwiń