• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Naruszenie stanu wody na gruncie - kompetencje wójta, burmistrza, prezydenta miasta a obowiązki pozostałych organów administracji samorządowej i rządowej

Miejsce
Internet
Termin
17 lutego 2025
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 3 lutego 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Tematyka proponowanego szkolenia poświęcona jest omówieniu problematyki postępowań administracyjnych dotyczących naruszenia stanu wody na gruncie w odniesieniu do przepisów art. 234 ustawy Prawo wodne oraz innych ustaw regulujących to zagadnienie. Szczegółowo przeanalizujemy obowiązujące przepisów prawa m.in. z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego, prawa budowlanego oraz pozostałych zapisów prawa wodnego w kontekście potencjalnego naruszenia stanu wody na gruncie, które umożliwi prawidłową kwalifikację sprawy.
• Wskażemy kompetencje organów administracyjnych właściwych do prowadzenia postępowań w przedmiocie zagospodarowania wód opadowych i roztopowych, zagospodarowania i zabudowy terenu, budowy i likwidacji urządzeń wodnych, prowadzenia stosownych kontroli terenowych i administracyjnych.
• Zaprezentujemy zasady i praktyczne wskazówki w zakresie prowadzenia postępowania administracyjnego na podstawie art. 234 ustawy Prawo wodne warunkujące wydanie odpowiedniej decyzji administracyjnej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznasz szeroki katalog pojęć i definicji związanych z art. 234 ustawy Prawo wodne, które są niezbędne do właściwej weryfikacji problematyki naruszenia stanu wody na gruncie.
• Zdobędziesz niezbędną wiedze do prawidłowej kwalifikacji sprawy w zakresie naruszenia stanu wody na gruncie w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa.
• Dowiesz, się jak prawidłowo prowadzić postępowanie administracyjne na podstawie art. 234 ustawy Prawo wodne.
• Zdobędziesz informacje wskazujące prawidłowy sposób wydawania decyzji administracyjnej – nakaz czy odmowa.
• Poznasz szczegółowo pozostałe przepisy prawne wskazujące kompetencje innych organów administracji rządowej i samorządowej w przedmiocie potencjalnego naruszenia stanu wody na gruncie.
• Otrzymasz obszerną prezentację zawierająca m.in. aktualne tezy z orzeczeń administracyjnych.
• Poznasz odpowiedzi na między innymi na następujące pytania:
- Czy każde tzw. podniesienie terenu oznacza konieczność prowadzenia postępowania administracyjnego na podstawie art. 234 ustawy Prawo wodne?
- Kiedy umorzyć postępowanie administracyjne w przedmiocie naruszenia stanu wody na gruncie, a kiedy wydać decyzję odmowną?
- W jakiej sytuacji mamy do czynienia ze zmianą stanu wody na gruncie a kiedy mówimy o np. likwidacji urządzenia wodnego?

zwiń
rozwiń
Program

1. Katalog pojęć i definicji związanych z art. 234 ustawy Prawo wodne: urządzenia wodne, korzystanie z wód, zgody wodnoprawne, likwidacja urządzenia wodnego, obiekty i urządzenia budowlane.
2. Prawidłowa kwalifikacja sprawy w zakresie naruszenia stanu wody na gruncie a zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz innych aktów administracyjnych.
3. Przesłanki do prowadzenia postępowania administracyjnego w przedmiocie naruszenia stanu wody na gruncie:
• Wizja terenowa jako podstawa weryfikacji zgłoszenia.
• Zmiana kierunku naturalnego odpływu wód a zaistnienie szkody.
• Prowadzenie postępowania z urzędu i na wniosek.
4. Prowadzenie postępowania administracyjnego z art. 234 - wyznaczenie stron postępowania, wszczęcie postępowania administracyjnego, zbieranie materiału dowodowego, wydanie decyzji, ugoda pomiędzy stronami.
5. Ekspertyza hydrogeologiczna - zasadność opracowania i zakres dokumentacji.
6. Decyzja administracyjna w przedmiocie naruszenia stanu wody na gruncie – nałożenie obowiązków, odwołanie od decyzji.
7. Wszczęcie postępowania administracyjnego na podstawie art. 234 przed upływem 5 lat od dnia, od zaistnienia szkody.
8. Naruszenie stanu wody na gruncie a obowiązki:
• Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
• Państwowych Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego.
• Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów miast i gmin zajmujący się problematyką naruszenia stanu wody na gruncie, tematyką planowania przestrzennego, problematyką właściwego zagospodarowania wód opadowych i roztopowych, a także pracownicy administracji samorządowej i rządowej prowadzący sprawy dotyczące utrzymania i budowy urządzeń wodnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Inżynier Środowiska. Posiada niemal 20-letnie doświadczenie zawodowe w gospodarce wodnej i ochronie środowiska. Specjalista ds. kształtowania zasobów wodnych i ochrony środowiska, prowadzący postępowania administracyjne w ww. tematyce. Pracownik jednostek samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej, posiadający wieloletnie doświadczenie, zarówno z zakresu prowadzenia postępowań administracyjnych oraz pozyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych, w celu realizacji zadań statutowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl