• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Środki trwałe w instytucjach kultury

Miejsce
Internet
Termin
29 października 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 15 października 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Żadna instytucja, w tym instytucja kultury nie może funkcjonować bez odpowiedniego majątku. Składa się na niego wiele elementów: budynki, maszyny, urządzenia, materiały, wyroby gotowe itp., które wykorzystywane są w trakcie prowadzenia działalności i które podlegają zmianom. Majątek trwały to ważny element gospodarki finansowej instytucji kultury, który podlega ewidencji i ochronie, jego użytkowanie odzwierciedla się w kosztach rachunkowości. Prawo podatkowe, ustawa o rachunkowości i przepisy z zakresu finansów publicznych obligują do wykazywania w księgowości majątku trwałego, a więc nie tylko środków trwałych, ale także wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych w budowie.
• Podczas proponowanego szkolenia krok po kroku omówione zostaną zagadnienia związane z gospodarowaniem środkami trwałymi w instytucjach kultury w kontekście zasad inwentaryzacji oraz ujmowania majątku trwałego w sprawozdaniu finansowym.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Podniesiesz i uporządkujesz wiedzę w zakresie zasad gospodarowania majątkiem trwałym w instytucjach kultury.
• Dowiesz się, jakie są źródła finansowania majątku trwałego i inwestycji oraz sposobów ich księgowania.
• Poznasz zasady amortyzacji środków trwałych oraz prawidłowego ujęcia zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych.
• Będziesz sprawniej poruszać się w problematyce klasyfikacji i inwentaryzacji środków trwałych.
• Dowiesz się, jak samodzielnie rozwiązywać pojawiające się problemy i identyfikować ewentualne nieprawidłowości w metodach i sposobach postępowania w zakresie wewnętrznych uregulowań, ewidencji, wyceny i amortyzacji środków trwałych.
• Uzyskasz odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
- Jak wyceniać składniki majątku?
- Jak inwentaryzować środki otrzymane np. od organizatora w nieodpłatne używanie i jak przeprowadzić inwentaryzację, jeśli instytucja przekazała finanse do tzw. centrum usług wspólnych?
- Kiedy środki trwałe instytucji kultury podlegają amortyzacji podatkowej?
- Co trzeba zrobić, aby instytucja mogła wynajmować lub wydzierżawiać własne składniki majątku?
- Jakie przepisy stosować do zbywania składników majątku instytucji kultury? Czy zawsze konieczny jest przetarg?
- Jak postępować w przypadku likwidacji środków trwałych instytucji kultury?
- Co zrobić ze składnikami majątku instytucji w przypadku jej podziału, połączenia czy likwidacji?

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy klasyfikacji aktywów do majątku trwałego, pozostałych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
2. Finansowanie zakupu majątku trwałego.
3. Majątek trwały w planie finansowym i polityce rachunkowości.
4. Wycena i zmiana wartości majątku trwałego.
5. Majątek trwały w ewidencji księgowej:
• Zakup.
• Nieodpłatne otrzymanie (darowizny) majątku trwałego, dóbr kultury i zabytków.
• Wycena majątku trwałego.
• Amortyzacja majątku trwałego.
• Nakłady na eksploatację majątku trwałego.
• Likwidacja.
• Sprzedaż.
6. Inwentaryzacja majątku trwałego.
7. Majątek trwały w sprawozdaniu finansowym.
8. Odpowiedzialność materialna za mienie, w tym wykorzystywane wspólnie.
9. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Główni księgowi, pracownicy księgowości oraz działów odpowiedzialnych za gospodarowanie majątkiem trwałym w instytucjach kultury.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, pracowniczka Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka studiów podyplomowych w kierunku zarządzania i rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniami związanymi z rachunkowością i finansami. Pracując w firmie informatycznej była odpowiedzialna za merytoryczna stronę oprogramowania wspomagającego zarządzanie (systemy FK, Kadry i Płace, Sprzedaż). Autorka licznych publikacji dla instytucji kultury m.in. z zakresu polityki rachunkowości.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl