• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak skutecznie i prawidłowo przekazać kompetencje do rozstrzygania istotnych zadań w urzędach administracji publicznej? Praktyczne aspekty upoważnień i pełnomocnictw w administracji publicznej

Miejsce
Internet
Termin
16 stycznia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 2 stycznia 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Instytucje upoważnień i pełnomocnictw niezmiennie budzą w praktyce administracyjnej wiele kontrowersji i wątpliwości. Przy ich stosowaniu popełniane są błędy, często skutkujące nieważnością wydanego rozstrzygnięcia administracyjnego (decyzji) lub nieważnością zawartej umowy cywilnej. Jak zatem skutecznie i prawidłowo przekazać kompetencje do rozstrzygania istotnych zadań? Jak wygasić dotychczas obowiązujące upoważnienia i pełnomocnictwa i jak przekazać je nowej osobie?
• Podczas proponowanego szkolenia odpowiemy na kluczowe pytania: Czy instytucji „upoważnienia” i „pełnomocnictwa” można używać zamiennie, niezależnie od charakteru realizowanej czynności prawnej przez organ lub podmiot? Czy organ udzielający upoważnienia lub pełnomocnictwa może je w każdym momencie odwołać i czy jest związany w tej materii ograniczeniami prawnymi?
• Przeprowadzimy szczegółową analizę przepisów prawa administracyjnego i cywilnego, orzecznictwa sądów administracyjnych oraz sądów powszechnych jak również szczegółowych rozwiązań zawartych w rozlicznych ustawach. Kompleksowo zaprezentujemy aspekty związane z wydawaniem pełnomocnictw i upoważnień oraz dokonamy ich prawnej oceny. Przeanalizujemy również kwestie dotyczące podpisów elektronicznych – funkcja i moc prawna w kontekście podpisywania pełnomocnictw i upoważnień.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy dotyczącej upoważnień i pełnomocnictw na gruncie prawa administracyjnego oraz prawa cywilnego w aspekcie praktycznym.
• Podniesienie wiedzy i kompetencji w zakresie posługiwania się instytucjami upoważnień i pełnomocnictw.
• Poznanie najczęściej pojawiających się błędów i nieprawidłowości w zakresie wydawania i wygaszania pełnomocnictw i upoważnień oraz sposobów mających na celu takie postępowanie by ich nie popełniać.
• Zapoznanie z orzecznictwem sądów administracyjnych oraz sądów powszechnych jak również szczegółowymi rozwiązaniami zawartymi w rozlicznych ustawach w zakresie wydawania i ważności upoważnień i pełnomocnictw.
• Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości oraz otrzymanie cennych wskazówek w zakresie postępowania dotyczącego pełnomocnictw i upoważnień w praktyce administracyjnej.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych - prezentacji zawierającej omówienie całościowe zakresu zajęć wraz z orzecznictwem sądowym i wypowiedziami nauki prawa administracyjnego.

zwiń
rozwiń
Program

1. Upoważnienia i pełnomocnictwa jako element polityki zarządzania w jednostce:
• Czy narzędzia w postaci pełnomocnictwa i upoważnienia są potrzebne i niezbędne w codziennej realizacji zadań przez administrację publiczną?
• Czym powinien kierować się szef jednostki organizacyjnej przyznając podwładnym prawo do upoważnień i pełnomocnictw?
• Jakimi kwalifikacjami ma się wyróżniać pracownik, otrzymujący prawo do posługiwania się upoważnieniem lub pełnomocnictwem?
• Kiedy wygasają udzielone pełnomocnictwa i upoważnienia?
2. Pojęcie i konstrukcja prawna upoważnienia:
• Ramy prawa administracyjnego kształtujące instytucję upoważnienia.
• Konieczność dołożenia najwyższej staranności przy sporządzaniu dokumentu upoważnienia i pełnomocnictwa.
• Konstrukcja prawna upoważnienia administracyjnego, elementy obligatoryjne oraz fakultatywne.
• Jak przygotować prawidłowe upoważnienie w praktyce, omówienie dobrych praktyk oraz przedstawienie wzorów upoważnień.
• Częste dylematy przy upoważnieniach: jak długo obowiązują, kto i kiedy może je odwołać lub zmienić, w jakiej formie mają być sporządzone, czy wygasają wraz ze zmiana na stanowisku szefa jednostki organizacyjnej.
3. Upoważnienia i pełnomocnictwa – dylemat stawiania znaku równości między nimi:
• Upoważnienia i pełnomocnictwa jako instytucje prawne podobne ale nie tożsame.
• Wskazanie zasadniczych różnic natury materialnej i formalnej.
• Upoważnienia do reprezentowania organów poszczególnych osób prawnych (na podstawie statutów, umów lub bezpośrednio przepisów powszechnie obowiązującego prawa).
4. Pełnomocnictwo jako instytucja prawa cywilnego:
• Czy organ administracji publicznej musi stosować instytucje prawa cywilnego, realizując swoje ustawowe obowiązki ?
• W jakich regulacjach prawnych szukać wskazówek dot. Instytucji pełnomocnictwa ?
• Ograniczenia norma prawa cywilnego przez regulacje administracyjne w przepisach – jaki jest ich realny wpływ?
• Jak przygotować prawidłowe pełnomocnictwo w praktyce, mówienie dobrych praktyk oraz przedstawienie wzorów pełnomocnictw.
• Częste dylematy przy pełnomocnictwach : jak długo obowiązują, kto i kiedy może je odwołać lub zmienić, w jakiej formie mają być sporządzone, czy wygasają wraz ze zmiana na stanowisku szefa jednostki organizacyjnej.
5. Pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym, postępowaniu podatkowym oraz w postępowaniu przed sadami administracyjnymi:
• Pełnomocnictwo, którego używa strona postępowania administracyjnego.
• Obowiązki organu administracji publicznej, konieczność ich bezwzględnego przestrzegania.
• Rodzaje pełnomocnictw przewidzianych w przepisach dla strony postępowania.
• Podmioty uprawnione do bycia pełnomocnikiem.
• Jakie elementy muszą się znaleźć w treści pełnomocnictwa.
• Omówienie dobrych praktyk oraz przedstawienie wzorów pełnomocnictw strony.
• Jak się zachować gdy pełnomocnictwo strony okaże się wadliwe.
6. Rodzaje podpisów elektronicznych ich funkcja i moc prawna:
• Zwykły podpis elektroniczny.
• Zaawansowany podpis elektroniczny.
• Kwalifikowany podpis elektroniczny.
7. Rola orzecznictwa sądowego z zakresu upoważnień i pełnomocnictw:
• Czy organ administracji publicznej jest związany kierunkiem orzecznictwa sądów administracyjnych i cywilnych?
• W jaki sposób orzecznictwo sądowe może pomóc w realizacji codziennych zadań w administracji publicznej?
• Rola orzecznictwa w realizacji zadań w sposób efektywny, szybki i zgodny z prawem – omówienie dobrych praktyk.
8. Pytania i odpowiedzi. Podsumowanie.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek organizacyjnych, radni, kandydaci na radnych, wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów oraz marszałków województw oraz osoby zawodowo zajmujące się obsługa prawną podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych współpracujących z samorządem terytorialnym.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny z ponad 20 letnim doświadczeniem w administracji publicznej i w sektorze prywatnym, trener z kilkunastoletnią praktyką w prowadzeniu szkoleń.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl