Kodeks postępowania administracyjnego w praktyce urzędniczej, z uwzględnieniem doręczeń elektronicznych
szkolenie w formule on-line
termin szkolenia został potwierdzony do realizacji
Ustawa o e-doręczeniach wprowadza istotne zmiany dotyczące funkcjonowania doręczeń elektronicznych, poprzez przyjęcie nowych standardów dotyczących sposobów korespondencji i zastąpienie jej tradycyjnych form elektronicznymi. W celu usystematyzowania wiedzy i przygotowania się do właściwej realizacji nowych obowiązków, proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego omówimy zagadnienia z zakresu prowadzenia postępowania administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w zakresie e-doręczeń, wchodzących w życie od 1 października 2024 r.
- Dostarczenie wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowego prowadzenia postępowania administracyjnego i wydawania decyzji, ze szczególnym uwzględnieniem zasad, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych.
- Przedstawienie standardów i zasad związanych ze stosowaniem e-doręczeń, wskazanie kogo dotyczą. Analiza obowiązków podmiotów publicznych, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych.
- Wyjaśnienie pojęć publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE), publicznej usługi hybrydowej (PUH), kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (KURDE). Wskazanie, w jakich sytuacjach należy je stosować.
- Uzyskanie podpowiedzi, jak obsługiwać skrzynki do doręczeń, jak tworzyć wiadomości, załączać pliki, archiwizować korespondencję.
- Wskazanie prawidłowego stosowania przepisów z zakresu ochrony danych osobowych w postępowaniach administracyjnych, z uwzględnieniem decyzji PUODO.
1. Zasady postępowania administracyjnego – art. 14 k.p.a.:
• Zasada pisemności po zmianach w kontekście doręczeń elektronicznych.
• Podpisywanie dokumentów elektronicznych.
• Rola profilu zaufanego.
• Czy pracownicy winni wyrażać zgodę na używanie przez nich profilu zaufanego?
• Inne zasady postępowania administracyjnego w praktyce.
2. Strona postępowania. Strona nieznana z miejsca pobytu. Następstwa prawne.
3. Pełnomocnik:
• Kto może być pełnomocnikiem?
• Formy pełnomocnictwa.
• Udzielanie pełnomocnictw. Omówienie orzecznictwa.
• Doręczanie korespondencji pełnomocnikom.
• Najbliższa rodzina jako pełnomocnik.
• Jak ma postępować organ w stosunku do pełnomocników strony? Omówienie na podstawie orzecznictwa.
4. Terminy załatwiania spraw administracyjnych:
• Zawiadomienia o niezałatwieniu sprawy.
• Bezczynność i przewlekłość postępowania - jakie rodzi skutki dla organu?
• Załatwianie spraw w terminie a instytucja ponaglenia.
5. Wszczęcie postępowania:
• W postaci pisemnej.
• Za pomocą EPUAP.
• Za pomocą doręczeń elektronicznych.
• Kiedy dochodzi do wszczęcia postępowania?
• Jak prawidłowo dokonać wszczęcia postępowania administracyjnego?
• Obowiązki organu: sposoby wszczęcia postępowania, data i forma wszczęcia postępowania, pojęcie i wymogi formalne podania, pozostawienie podania bez rozpoznania.
• Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.
6. Odmowa wszczęcia postępowania.
7. Uzupełnianie braków formalnych.
8. Jak doręczać pisma w toku postępowań administracyjnych?
9. Hierarchia doręczeń w Kodeksie postępowania administracyjnego.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa