4. Budowa kultury organizacyjnej urzędu i jednostek podległych a dialog z inwestorami. Na czym polega więc budowanie kultury organizacyjnej?
5. Pozyskanie dużego inwestora – wzrost atrakcyjności inwestycyjnej regionu, gminy. Efekt Kuli śnieżnej. Przykłady. Nowe możliwości dla kooperantów.
6. Współpraca z mediami. Możliwości pokazania zalet i oferty inwestycyjnej regionu, gminy.
7. Definiowanie grupy docelowej inwestorów. Kogo chcemy do siebie sprowadzić? Strategia rozwoju gminy a plan rozwoju gospodarczego – jak ułożyć priorytety rozwojowe? Potencjalne grupy inwestorów krajowych i zagranicznych - branże.
8. Budowanie ekosystemu gospodarczego we współpracy z innymi samorządami – ponadlokalne formy współpracy. Formy współpracy. Budowa ponadlokalnej marki gospodarczej.
9. Jak zachęcać inwestorów do inwestowania w naszej gminie? Kluczowe elementy procesu pozyskiwania inwestorów, na które wpływ mają władze lokalne i regionalne: dobrze przygotowana oferta inwestycyjna, zaangażowanie i profesjonalizm samorządów, kluczowi partnerzy, wizerunek medialny (public relations), marketing twarzy (personal branding), marka miejsca (znak rozpoznawczy, wartości, cechy szczególne, marketing wartości, brandig), marketing terytorialny, współpraca lokalna, regionalna i międzynarodowa, targi, kongresy, konferencje, wizyty studyjne i wydarzenia specjalne, referencje dotychczasowych inwestorów.
10. Gospodarcze wykorzystanie potencjałów endogenicznych gminy – podnoszenie atrakcyjności inwestycyjnej gminy. Synergiczne opracowanie mapy atutów gminy. Gospodarcze wykorzystanie infrastruktury i oferty kulturalnej, sportowej oraz walorów przyrodniczych gminy. Budowa kapitału społecznego – poprawa efektywności zarządzania gminą. Rozwój organizacji pozarządowych. Integracja i współpraca z sąsiadującymi samorządami. Komercjalizacja wiedzy. Innowacje społeczne. Internacjonalizacja.
11. Podnoszenie kwalifikacji mieszkańców we współpracy z inwestorem. Dualność kształcenia dzieci i młodzieży. Organizacja praktyk studenckich. Oferta szkoleń, kursów.
12. Techniki negocjacji z inwestorem. Gra mieszanych motywacji. Formuła negocjacji (cele, ustępstwa, zasada Titanica, teoria stołu do ping-ponga, zasada poszerzenia Toru, dobijanie targu).
13. Estetyka – efektywność – ocena materiałów promocyjnych.
Fundusze europejskie i pomoc publiczna