• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Finansowo - księgowe zamknięcie roku 2024 r. Zasady obowiązujące przy wycenie i prezentacji danych księgowych – obowiązujące terminy

Przy zgłoszeniu do 31 października 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Znajomość zasad finansowo-księgowego zamknięcia roku w jednostkach sektora finansów publicznych jest wyjątkowo istotna z uwagi na specyfikę zamykania ksiąg rachunkowych w tym sektorze, zaś nieprawidłowe zrozumienie i stosowanie obowiązujących wymagań może prowadzić do licznych problemów i nieprawidłowości w tym zakresie. Proponowane szkolenie obejmuje kompleksowe podejście do tematu – przegląd zarówno najnowszych regulacji, ale także praktyczne wskazówki dotyczące wyceny aktywów i pasywów oraz przeksięgowań, co pozwali na minimalizację ryzyka popełnienia błędów i poprawne zamknięcie ksiąg rachunkowych.
• Podczas zajęć:  
- Wskażemy aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2024 rok oraz zasady rachunkowości obowiązujące przy otwarciu ksiąg rachunkowych w roku 2025 w jednostkach sektora finansów publicznych.
- Przeanalizujemy istotne i bieżące problemy z zakresu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w aspekcie praktycznego stosowania aktualnych przepisów podczas zamykania ksiąg rachunkowych.
- Zwrócimy uwagę na te zagadnienia, w których najczęściej występują trudności wynikające z praktycznego stosowania przepisów związanych ze sporządzeniem sprawozdań finansowych oraz wskażmy ich konkretne rozwiązania.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz, uzupełnisz i uporządkujesz wiedzę oraz nabędziesz umiejętności niezbędne do prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
• Zdobędziesz informację na temat aktualnego staniu prawnego dotyczącego dokonywania operacji księgowych na przełomie lat budżetowych.
• Poznasz aktualne zasady:
- wyceny aktywów i pasywów ujmowanych w sprawozdaniach finansowych,
- dokonywania przeksięgowań związanych z zatwierdzeniem zamknięciem roku,
- zamykania w sposób trwały ksiąg rachunkowych.
• Dowiesz się jakie są najczęściej popełniane błędy i występujące nieprawidłowości z zakresu zamknięcia roku obrotowego oraz sporządzenia wymaganych sprawozdań finansowych wraz z wskazówkami prawidłowych sposobów postępowania, które ma kluczowe znaczenie dla zachowania zgodności z przepisami i minimalizacji ryzyka w zakresie dokonywanych czynności.
• Uzyskasz odpowiedzi na kluczowe pytania między innymi dotyczące: zasad rachunkowości w JSFP, czynności inwentaryzacyjnych, naliczania odsetek, wyceny rozrachunków i zamknięcia ksiąg.

zwiń
rozwiń
Program

1. Nadrzędne zasady rachunkowości i szczególne zasady rachunkowości w JSFP.
2. Czynności poprzedzające zamknięcie ksiąg rachunkowych:

• Czynności inwentaryzacyjne.
• Odpis aktualizujący należności.
• Środki zgromadzone na wydzielonym rachunku dochodów własnych PJB i SJB różnice.
• Naliczenie odsetek od należności i zobowiązań.
• Wycena rozrachunków wyrażonych w walutach obcych.
3. Powiązanie sald kont księgowych z pozycjami bilansu i wycena i prezentacja:
• Wartości niematerialne i prawne.
• Rzeczowe aktywa trwałe.
• Zapasy (rzeczowe aktywa obrotowe).
• Należności długo- i krótkoterminowe.
• Długoterminowe i krótkoterminowe aktywa finansowe.
• Różnice inwentaryzacyjne.
• Rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów.
• Fundusz.
• Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.
4. Wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych:
• Terminy zamykania ksiąg rachunkowych.
• Zapisy po zamknięciu wstępnym w księgach rachunkowych.
• Ujmowanie zdarzeń po dniu bilansowym.
• Ujmowanie błędów z przerzednieć lat w księgach rachunkowych.
• Dokumentacja związana z zamknięciem ksiąg rachunkowych (wydruki).
5. Etapy zamykania ksiąg rachunkowych:
• Prace przygotowawcze.
• Sporządzenie sprawozdania finansowego.
• Prace kończące rok obrotowy.
6. Przeksięgowania roczne w jednostkach stosujących konta zespołu:
• Rozliczenie wyniku finansowego.
• Księgowania w roku następnym.
7. Uzgodnienia ksiąg rachunkowych.
8. Koszty i przychody na przełomie roku obrotowego:

• Rozliczenia międzyokresowe kosztów.
• Rezerwy i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.
• Ujęcie rezerw i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
• Wycena rezerw na dzień bilansowy.
• Wycofanie rezerw z ksiąg rachunkowych.
9. Wydatki niewygasające z upływem roku budżetowego:
• Ujmowanie niewygasających wydatków na kontach.
• Prezentacja w sprawozdawczości niewygasających wydatków.
10. Zagadnienia problemowe:
• Termin sporządzania zestawienia obrotów i sald kont.
• Termin ostatecznego rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.
• Potwierdzenia sald możliwe rozwiązania.
• Inwentaryzacja drogą weryfikacji, które składniki aktywów.
• Korekty w zapisach księgowych po sporządzeniu sprawozdania finansowego.
• Korygowanie sprawozdań finansowych.
• Jak wykazywać w bilansie i sprawozdaniach budżetowych rozrachunki z jednym kontrahentem? Czy tylko per saldo po stronie zobowiązań czy, czy nadpłatę po stronie należności(aktywa) a fakturę po stronie zobowiązań (pasywa).
• Jak prawidłowo powinna zostać wykazana nadpłata czynszu w księgach rachunkowych oraz w bilansie?
11. Podsumowanie. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Główni księgowi i księgowi jednostek budżetowych.
• Osoby odpowiedzialne za ewidencję bilansową.
• Osoby uczestniczące w sporządzaniu sprawozdań finansowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

zwiń
rozwiń