• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Księgowość i sprawozdawczość budżetowa w samorządowych centrach usług wspólnych

Miejsce
Internet
Termin
28 maja 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/445 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 14 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. 

Ważne informacje o szkoleniu

Ustawa z 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw umożliwiła tworzenie samorządowych centrów usług wspólnych, czyli jednostek/komórek zapewniających w szczególności obsługę księgową dla jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności jednostek oświatowych. Funkcjonowanie księgowe i sprawozdawcze SCUW budzi jednak nadal wiele pytań i wątpliwości. Proponowane szkolenie pozwoli je wyjaśnić i przedstawi kwestie w zakresie praktycznego funkcjonowania SCUW w tym zakresie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości, jak i specyficzne rozwiązania, pozwalające na efektywne ułożenie współpracy z jednostkami obsługiwanymi.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznasz praktyczne aspekty prawidłowego przygotowania sprawozdań budżetowych i finansowych dla poszczególnych jednostek przez CUW.
  • Uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych, spotykanych w jednostkach oświatowych.
  • Dowiesz się, jak przebiega podział kompetencji, jak również jak najlepiej ustalić zasady współpracy pomiędzy jednostką obsługiwaną i CUW.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Podział kompetencji pomiędzy kierownika SCUW oraz kierownika jednostki obsługiwanej.
  2. Powierzanie obowiązków w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości do SCUW.
  3. Główny księgowy SCUW i jednostki obsługiwanej.
  4. Polityka rachunkowości – jakie są niezbędne zapisy specjalne? Odrębność ewidencji SCUW i poszczególnych jednostek obsługiwanych.
  5. Ewidencja dochodów, w zależności od rodzaju jednostek obsługiwanych.
  6. Ewidencja należności i odsetek od należności, windykacja należności.
  7. Odpisy aktualizujące należności – istota, ewidencja.
  8. Ewidencja wydatków, w tym m. in. wydatki na kształcenie specjalne, wydatki remontowe i inwestycyjne, zaangażowanie, wydatki niewygasające.
  9. Ewidencja zobowiązań, w tym zobowiązania wymagalne – jak ułożyć współpracę z jednostką obsługiwaną?
  10. Ewidencja kosztów m. in. świadczenia, szkolenia, koszty dochodzenia należności, itd. Korekta kosztów.
  11. Rozliczenia międzyokresowe, możliwe uproszczenia.
  12. Funkcjonowanie i rozliczanie rachunku dochodów własnych jednostek oświatowych.
  13. Ewidencja majątku trwałego – prowadzenie ksiąg inwentarzowych oraz ich porządkowanie, zakup, wytworzenie, darowizna, nieodpłatne otrzymanie, ulepszenia, amortyzacja, likwidacja. Podział zadań przy inwentaryzacji majątku.
  14. Ewidencja wyniku finansowego.
  15. Fundusz jednostki – istota, analityka.
  16. Problemy sprawozdawczości finansowej.
  17. Pytania i odpowiedzi.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra kierownicza, skarbnicy, główni księgowi w jst, główni księgowi oraz księgowi w samorządowych centrach usług wspólnych, audytorzy i kontrolerzy wewnętrzni, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl