1. Polityka rachunkowości – podstawa rachunkowości jednostki.
2. Zasady ewidencji należności i dochodów, w tym m.in.:
• przypisy,
• odpisy,
• nadpłaty,
• zaległości,
• odraczanie terminu płatności,
• rozkładanie na raty,
• umorzenia,
• przedawnienia,
• należności długoterminowe,
• należności sporne i wątpliwe,
• wycena,
• odpisy aktualizujące – dokumentacja, ważne zapisy w instrukcjach.
3. Specyfika ewidencji odsetek od należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych.
4. Zasady zaciągania zobowiązań finansowych, a zaangażowanie.
5. Ewidencja wydatków, w tym m.in.:
• wydatki remontowe i inwestycyjne,
• dotacyjne,
• niewygasające.
6. Ewidencja kosztów rodzajowych, finansowych, pozostałych operacyjnych, w tym m.in.:
• koszty postępowań spornych i egzekucyjnych,
• koszty o nadzwyczajnej wartości i incydentalne.
7. Problemy ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych:
• zakup, wytworzenie,
• darowizna,
• nieodpłatne otrzymanie,
• ulepszenia,
• porządkowanie ksiąg inwentarzowych,
• amortyzacja,
• likwidacja.
8. Inne różne wątpliwości ewidencyjne: błędy w ewidencji kwot do wyjaśnienia, rozliczenia międzyokresowe kosztów i przychodów – możliwe uproszczenia.
9. Konta pozabilansowe – co możliwe, a co konieczne?
10. Ewidencja wyniku finansowego, a fundusz jednostki – istota, analityka.
11. Sesja pytań i odpowiedzi.
Finanse, rachunkowość, podatki