I. Pierwsze działania organu podatkowego, zmierzające do wszczęcia postępowania podatkowego w przypadku powzięcia informacji, że podatnik/zobowiązany nie żyje:
• Kto ma obowiązek poinformować organ podatkowy o zgonie podatnika?
• Jakie działania należy podjąć po uzyskaniu informacji o śmierci podatnika w zależności od etapu sprawy: w trakcie wymiaru, po złożeniu deklaracji, po wysłaniu decyzji, po doręczeniu decyzji, na etapie egzekucji administracyjnej?
• Co z bieżącym wymiarem podatku, gdy podatnik nie żyje? Czy decyzję na zmarłego można doręczyć członkowi rodziny, który ze zmarłym mieszkał i chce płacić podatek?
• Czy prawidłowym postępowaniem będzie opodatkowanie posiadacza samoistnego nieruchomości, w tym żądanie i przyjęcie od niego deklaracji np. na opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi czy informacji o nieruchomościach?
• Jak postąpić, gdy na kartotece zmarłego podatnika/zobowiązanego figuruje zaległość lub nadpłata? Czy zaległość może uregulować ktoś z rodziny? Czy nadpłatę można przeksięgować na konto członka rodziny? Czy należy/można zamknąć kartotekę zmarłego?
• Czy można orzec o odpowiedzialności podatkowej spadkobierców bez względu na to czy wydane zostało postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku?
• Jak traktować wpłaty dokonywane za zmarłego przez inne osoby, np. członków rodziny?
II. Przebieg postępowania, mającego na celu ustalenie spadkobierców zmarłego podatnika:
• Kto w urzędzie gminy/miasta (wymiar czy księgowość) powinien zajmować się ustaleniem kręgu spadkobierców?
• Jak ustalić spadkobierców?
• W jaki sposób i skąd uzyskać informację czy postępowanie spadkowe zostało przeprowadzone (do kogo kierować zapytanie)?
• Czy w przypadku, gdy postępowanie spadkowe nie zostało przeprowadzone gmina musi zainicjować przeprowadzenie takiego postępowania?
• Jakie przepisy stanowią podstawę do przeprowadzenia postępowania mającego na celu ustalenia spadkobierców?
• Jakie dokumenty należy złożyć w sądzie, aby przeprowadzić postępowanie spadkowe (właściwość sądu, reprezentacja przed sądem, czy pracownik organu podatkowego może uczestniczyć w sprawie sądowej i w jakim charakterze)?
• Jakie są koszty postępowania spadkowego ponoszone przez gminę? Co zrobić, aby gmina nie płaciła kosztów postępowania spadkowego?
• Czy spadkobierców można obciążyć kosztami postępowania spadkowego zainicjowanego przez gminę?
III. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobierców za zaległości zmarłego podatnika:
• Jak prawidłowo wydać decyzję o odpowiedzialności spadkobierców za zaległości zmarłego podatnika (czy przed wydaniem decyzji należy wydać postanowienie o wszczęciu postępowania i wyznaczyć termin z art. 200 Ordynacji podatkowej)?
• Zakres odpowiedzialności poszczególnych spadkobierców – czyli, który spadkobierca i za co odpowiada?
• Konstrukcja decyzji o odpowiedzialności spadkobierców.
• Doręczenie decyzji przenoszącej odpowiedzialność za zaległości zmarłego podatnika.
• Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobierców?
• Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe, wynikające z decyzji o odpowiedzialności spadkobierców?
• Jak postąpić, gdy spadkobiercy, na których wydana została decyzja nie płacą? Czy i któremu spadkobiercy wysyłamy upomnienie? Czy wysyłając upomnienie na tę samą zaległość do kilku zobowiązanych, od każdego z nich musimy żądać kosztów upomnienia?
• Jak prawidłowo i na którego spadkobiercę wystawić tytuł wykonawczy? Czy przed wystawieniem tytułu wykonawczego musi być doręczone upomnienie?
• Czy można ustanowić spadkobiercy hipotekę (zastaw skarbowy) za długi zmarłego podatnika?
• Jak postąpić z nadpłatą pozostawioną przez zmarłego (komu i w jakiej kwocie należy zwrócić nadpłatę? Czy w sprawie nadpłaty zmarłego musi być wydana decyzja stwierdzająca nadpłatę? Czy nadpłata może być zaliczona na inne zaległości spadkobiercy?
IV. Dziedziczenie przez gminę:
• Kiedy gmina dziedziczy spadek po zmarłym?
• Czy i w jakim zakresie gmina odpowiada za zaległości pozostawione przez spadkodawcę?
• Czy gmina może odrzucić spadek?
• Jak należy rozumieć zapis art. 59 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej, że zobowiązanie podatkowe wygasa wskutek nabycia spadku przez jednostkę samorządu terytorialnego, stwierdzonego przez prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku – ze skutkiem na dzień otwarcia spadku?
• Czy w przypadku odziedziczenia spadku przez gminę należy odpisać zaległy podatek z kartoteki zmarłego podatnika? Jaki dokument stanowi podstawę odpisu)?
V. Pytania, indywidualne konsultacje.