• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Należności w jednostkach budżetowych – najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości

Miejsce
Internet
Termin
31 stycznia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/459 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 17 stycznia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Należności to niezwykle ważny aspekt funkcjonowania jednostek budżetowych. Prawidłowe ich ustalenie, dochodzenie, stosowanie ulg to kluczowe aspekty, które definiuje ustawa o finansach publicznych.
• Podczas proponowanego szkolenia kompleksowo przedstawimy podstawowe zasady związane z funkcjonowaniem należności w obszarze ewidencji, klasyfikacji, sprawozdawczości i windykacji, ze szczególnym podkreśleniem aspektów praktycznych, po zmianach przepisów prawnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych, spotykanych przy naliczaniu oraz dochodzeniu należności w jednostkach budżetowych.
• Poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania pomocnych przepisów wewnętrznych dla uporządkowania funkcjonowania należności w jednostce.
• Dowiesz się, czy prawidłowo ujmujesz należności w sprawozdaniach budżetowych i finansowych, szczególnie po zmianie przepisów w tym zakresie.
• Uzyskasz odpowiedzi miedzy innymi na następujące pytania: 
- Czy przedawnienie należności następuje zawsze z końcem roku?
- Jaka powinna być procedura w jednostce związana z ujmowaniem księgowym przedawnienia należności?
- Dla jakich należności nie nalicza się odsetek za zwłokę, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty, pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej?
- Czy zawsze trzeba ustalać odpisy aktualizujące należności?
- Na jakim paragrafie ująć należy karę naliczoną wykonawcy za nieterminowe wykonanie robót?
- Jak ujmować księgowo i w sprawozdawczości należności sporne?
- Dlaczego istotne jest prawidłowe ustalenie pomocy publicznej?
- Dlaczego nadpłaty nie mogą być ujmowane na koncie 245?
- Kiedy należy przypisać koszty upomnienia?
- Jakie dane zwiera upomnienie, a jakie tytuł wykonawczy?
- Czy windykacja niepodatkowych należności publicznoprawnych różni się od ścieżki windykacji należności cywilnoprawnych?
- Jak należy wykazywać dochody wykonane w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S w 2025 roku po zmianach?

zwiń
rozwiń
Program

1. Ewidencja należności i dochodów budżetowych – zasady i terminy, w tym m.in.:
• Należności krótkoterminowe i długoterminowe.
• Przypisy, odpisy – właściwe dokumenty.
• Dochody nieprzypisane.
• Nadpłaty.
• Zaległości.
• Przedawnienia.
• Należności sporne i wątpliwe.
2. Dochody związane z realizacją zadań zleconych jst ustawami.
3. Naliczanie, ewidencja i dochodzenie odsetek od należności – terminy, zasady.
4. Odpisy aktualizujące należności – ustalanie prawdopodobieństwa otrzymania należności wątpliwej - zasady, ewidencja.
5. Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja:

• Umorzenie należności.
• Odroczenie terminu płatności.
• Rozłożenie zaległości na raty.
• Pomoc publiczna – podstawowe zasady.
6. Windykacja należności – krok po kroku - ewidencja:
• Upomnienie, tytuł wykonawczy – należności publicznoprawne.
• Koszty upomnienia – moment przypisu, zasady.
• Wezwanie do zapłaty, sądowy nakaz zapłaty, wniosek egzekucyjny – należności cywilnoprawne.
• Rekompensata za koszty odzyskiwania należności cywilnoprawnych – istota, zasady naliczania.
• Kontrahent w likwidacji, upadłości.
• Postanowienia komornicze.
• Zakończenie postępowania egzekucyjnego.
• Wykorzystanie lub rozwiązanie odpisu aktualizującego należności.
• Koszty egzekucji.
7. Najczęstsze problemy klasyfikacji budżetowej dochodów, z uwzględnieniem ostatnich zmian przepisów w tym zakresie.
8. Należności i dochody budżetowe – problemy sprawozdawczości budżetowej, również po zmianach i z zakresu operacji finansowych.
9. Inwentaryzacja należności – terminy, zasady:

• Potwierdzanie sald.
• Weryfikacja.
10. Należności i dochody w sprawozdaniach finansowych.
11. Pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl