• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Majątek trwały w jednostkach sektora finansów publicznych – praktyczne aspekty gospodarowania i inwentaryzacji

online
Miejsce
Internet
Termin
18 sierpnia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 4 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Majątek trwały to ważny element gospodarki finansowej JST. Proponujemy Państwu szkolenie, podczas którego rzeczowo omówione zostaną zasady gospodarowania środkami trwałymi w jednostce.

Ważne informacje o szkoleniu

Majątek trwały w jednostkach sektora finansów publicznych funkcjonuje w wielu aspektach według nieco odmiennych zasad niż w zwykłych podmiotach gospodarczych. To majątek nas wszystkich i musi być traktowany szczególnie uważnie. Podczas proponowanego szkolenia przeanalizujemy specyficzne zasady funkcjonowania majątku publicznego, również jego inwentaryzacji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na te obszary, gdzie najczęściej popełniane są błędy wynikające z protokołów kontroli RIO i NIK.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych, spotykanych przy ewidencji majątku w jednostkach. 
• Poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania zasad gospodarowania majątkiem i innych dokumentów powiązanych w ramach polityki rachunkowości jako jednego z podstawowych dokumentów twojej jednostki.
• Dowiesz się, czy w jednostce nie są popełniane błędy w zakresie funkcjonowania jej majątku i jego inwentaryzacji.
• Poznasz odpowiedzi między na pytania:
- Jak ustalić w jednostce reguły dotyczące pozostałych środków trwałych oraz majątku ujętego w ewidencji ilościowej?
- Czy ewidencja ilościowa jest obowiązkowa?
- Jak ewidencjonować niskocenne wartości niematerialne i prawne?
- Kto powinien przygotowywać OT w jednostce? Kiedy powinno powstać? Dlaczego jest tak ważne?
- Co to są inwestycje bez efektu? Jak je zaewidencjonować?
- Co stanowi pierwsze wyposażenie? Jak ująć je w budżecie i rozliczyć?
- Dylemat remont czy ulepszenie – jak ustalić, co jest bardziej prawidłowe dla zadania?
- Jak ustalić wartość początkową środka trwałego? Czy i kiedy można dokonać jej zmian?
- Kiedy można zastosować amortyzację uproszczoną?
- Kto jest odpowiedzialny za majątek jednostki? Na jakich zasadach funkcjonuje odpowiedzialność z racji nadzoru u pracowników?
- Czy i jak można dokonać uporządkowania ewidencyjnego majątku?
- Jakie procedury w jednostce powinny ustalać zasady gospodarowania majątkiem? 
- Jakie elementy majątku należy inwentaryzować poprzez weryfikację?
- Czy zawsze musi być w jednostce komisja inwentaryzacyjna?
- Jak należy przygotować proces inwentaryzacji?
- Kto powinien wyjaśniać różnice inwentaryzacyjne?

zwiń
rozwiń
Program

1. Definicje środków trwałych.
2. Klasyfikacja środków trwałych.
3. Definiowanie oraz tworzenie wewnętrznych procedur w jednostce w zakresie gospodarowania majątkiem trwałym:
• Środki trwałe i pozostałe środki trwałe – istota i zasady ewidencji; wyłączenie niektórych pozostałych środków trwałych z ewidencji ilościowo-wartościowej i objęcie ich wyłącznie ewidencją ilościową - zasady. Obiekt pojedynczy i zbiorczy.
• Ewidencja analityczna środków trwałych i pozostałych środków trwałych – sposób prowadzenia i wymogi jakie powinna spełniać.
• Wartości niematerialne i prawne – definicja, zasady ewidencji.
• Zasady gospodarowania majątkiem trwałym oraz instrukcja obiegu dokumentów i instrukcja inwentaryzacyjna jako podstawy prawidłowego funkcjonowania majątku trwałego w jednostce.
4. Proces inwestycyjny w jednostce:
• Omówienie źródeł finansowania inwestycji w tym: z budżetu podstawowego, z dotacji celowej, z funduszy, z budżetu środków europejskich i z innych źródeł - oraz sposób ich księgowania.
• Klasyfikacja budżetowa inwestycji i remontów.
• Sposób księgowania kosztów inwestycji /konto 080/ i remontów według ich źródeł finansowania oraz rozliczenie tych kosztów.
• Obieg dokumentów i związane z nim odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym - protokoły OT, PT.
5. Wycena i zmiana wartości początkowej środków trwałych oraz ujęcie zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych:
• Wartość początkowa środków trwałych wg ceny nabycia lub kosztów wytworzenia, wartość godziwa.
• Ulepszenie środków trwałych w kontekście ustawy o rachunkowości oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a remont.
• Moment ujęcia wartości początkowej środków trwałych oraz jej zmian w księgach rachunkowych jednostki.
• Utrata wartości środków trwałych.
• Księgi inwentarzowe (papierowe i programy komputerowe) – istota, zasady prowadzenia, porządkowanie.
6. Zasady amortyzacji środków trwałych:
• Metody amortyzacji środków trwałych.
• Amortyzacja uproszczona.
7. Zmiana miejsca użytkowania środka trwałego – protokół MT.
8. Zasady likwidacji majątku - protokół LT.
9. Porządkowanie majątku – zasady, dokumentacja.
10. Odpowiedzialność za majątek trwały w jsfp.
11. Inwentaryzacja majątku:

• Podstawy prawne inwentaryzacji.
• Istota i zadania inwentaryzacji.
• Rodzaje inwentaryzacji.
• Metody inwentaryzacji.
• Terminy inwentaryzacji.
• Osoby odpowiedzialne w jednostce za przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji.
• Komisja inwentaryzacyjna w jednostce – zadania i odpowiedzialność.
• Instrukcja inwentaryzacyjna.
• Etapy inwentaryzacji.
• Dokumentowanie inwentaryzacji na każdym etapie. Zarządzenie kierownika jednostki ogłaszające inwentaryzację.
• Przygotowanie inwentaryzacji.
• Inwentaryzacja drogą spisu z natury:
- Zespoły spisowe – zadania i odpowiedzialność.
- Prace organizacyjne przed spisem.
- Przeprowadzanie spisu.
- Spis przy oznakowaniu majątku kodami kreskowymi.
- Spis w zakresie składników nietypowych majątku.
- Kontrola spisu.
- Arkusze spisowe i sprawozdanie opisowe ze spisu.
- Wycena inwentaryzowanych składników majątku jednostki.
- Rozliczenie spisu z natury.
• Inwentaryzacja drogą potwierdzenia sald.
• Inwentaryzacja w drodze weryfikacji m.in.:
- Wartości niematerialnych i prawnych.
- Gruntów i środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony.
- Środków trwałych w budowie.
- Gruntów.
• Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych:
- Istota i podział różnic: ubytki naturalne, niedobory, szkody zawinione i niezawinione, nadwyżki.
- Ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych.
• Najczęściej popełniane błędy w przeprowadzanej inwentaryzacji.
12. Sesja pytań i odpowiedzi. 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy jst, główni księgowi, pracownicy działów, odpowiedzialnych za gospodarowanie majątkiem trwałym i jego inwentaryzację w jednostkach sektora finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, wieloletni skarbnik miasta i gminy. Doświadczony szkoleniowiec i doradca w zakresie finansów publicznych, rachunkowości budżetowej dla wielu ośrodków edukacyjnych oraz jednostek sektora finansów publicznych na terenie kraju - przeprowadziła ponad 2 700 szkoleń dla ponad 65 000 osób. Ekspert występujący na spotkaniach Forów Skarbników, działających przy FRDL. Autorka wielu artykułów w prasie specjalistycznej. 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman2@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 4 sierpnia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 12 sierpnia 2025 r.