10. Jak sformułować zarządzenie w sprawie powołania komisji kwalifikacyjnej, komisji likwidacyjnej, komisji kasacyjnej, czy komisji wspólnej? Powołanie, zasady działania. Omówienie przykładowego regulaminu.
11. Środki trwałe nabywane i oddawane do użytku w trakcie inwentaryzacji.
12. Jak skutecznie powierzyć obowiązki, odpowiedzialności oraz zastępstwa i wspólną odpowiedzialności za powierzone mienie jednostki?
13. Przykładowe zarządzenie w sprawie gospodarki mieniem ruchomym.
14. Opracowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji.
15. Wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji.
16. Powołanie przewodniczącego oraz członków komisji inwentaryzacyjnej. Jakie powinni mieć obowiązki?
17. Szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej.
18. Spis z natury – praktyczne wskazówki dotyczące jego przeprowadzenia.
19. Jak właściwie wypełniać arkusze spisu z natury?
20. Zasady i odpowiedzialność w zakresie podmiotowym i przedmiotowym przy potwierdzeniu salda.
21. Podstawowe czynności i dokumentacja w inwentaryzacji metodą weryfikacji.
22. Dokumentowanie czynności inwentaryzacyjnych na poszczególnych etapach.
23. Jak sporządzić protokół różnic inwentaryzacyjnych?
24. Końcowe wnioski i rekomendacje.
25. Załączniki – wzory formularzy i dokumentów – omówienie z komentarzem.
26. Dyskusja.
Dzień II
1. Zasady i cel inwentaryzacji.
2. Podstawy prawne.
3. Terminy i częstotliwość inwentaryzacji:
- Do kiedy trzeba przeprowadzić inwentaryzację, jeśli jej termin ustawowy upływa 15 stycznia, a dzień ten jest sobotą lub niedzielą?
- Jeżeli przeprowadzamy inwentaryzację np. w okresie od 1 grudnia do 31 grudnia 2021 r. to czy wg stanu na dzień 30 listopada czy 31 grudnia?
- Inwentaryzacja metodą spisu z natury środków trwałych raz w ciągu 4 lat. Czy dotyczy to wszystkich środków trwałych?
4. Metody inwentaryzacji – spis z natury, potwierdzenie salda, weryfikacja, porównanie stanu zasobu nieruchomości.
5. Kiedy można zmienić metodę inwentaryzacji?
6. Inwentaryzacja środków trwałych oddanych do osobistego użytku pracownikom, pracującym w trybie zdalnym:
- •weryfikacja sald zamiast potwierdzenia sald - zmiana metody inwentaryzacji z powodu COVID-19.
- weryfikacja sald zamiast spisu z natury zapasów z powodu COVID-19.
7. Porównanie stanu zasobu nieruchomości.
8. Inwentaryzacja w jednostkach obsługiwanych (np. CUW, BDFO). Kto zarządza i odpowiada za inwentaryzację, przeprowadzaną metodą spisu z natury, potwierdzenia sald i weryfikację w jednostce z obsługą prowadzoną przez CUW?
9. Opracowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji oraz wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji.
10. Szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej – przykładowy protokół.
11. Jak należy dokumentować poszczególne etapy przed, w trakcie, jak i po inwentaryzacji.
12. W jaki sposób rozliczać niedobory i nadwyżki w księgach rachunkowych jednostki?
13. Zasady wypełniania, wyceny i rozliczania arkuszy spisu z natury.
14. Postępowanie poinwentaryzacyjne.
15. Przykładowe obowiązki osób, które są odpowiedzialne w zakresie inwentaryzacji.
16. Zasady rozliczenia się z mienia jednostki.
17. Inwentaryzacja:
- kasy,
- zbiorów bibliotecznych,
- wartości niematerialnych i prawnych,
- sprzętu komputerowego, elektronicznego itp.
- składników wykorzystywanych poza jednostką,
- majątku obcego, znajdującego się w jednostkach np. będącego w użyczeniu, oddanego w używanie osobom trzecim.
18. Jakie są najczęściej popełniane błędy przy przeprowadzaniu inwentaryzacji?
19. Przykładowe zarządzenie w sprawie inwentaryzacji z załącznikami.
20. Dyskusja.
Finanse, rachunkowość, podatki