1. Wprowadzenie do wytycznych WCAG 2:
a. umocowania prawne dotyczące dostępności (w Polsce i na świecie),
b. rekomendacja Konsorcjum W3C,
c. poziomy wytycznych WCAG 2.0/2.1 (zasady, wytyczne, kryteria sukcesu, techniki wystarczające i doradcze).
2. Określenie odbiorcy dokumentów cyfrowych:
a. grupy zagrożone wykluczeniem cyfrowym i społecznym (osoby z dysfunkcją wzroku, słuchu, osoby niepełnosprawne ruchowo, osoby starsze, osoby w podeszłym wieku),
b. przykłady praktyczne braku dostępności na wybranych stronach internetowych.
3. Wprowadzenie do wytycznych i kryteriów sukcesu - postrzegalność: dobre praktyki w typografii:
a. odpowiedni dobór typu i wielkości czcionki,
b. wyróżnienie treści (pogrubienie),
c. bloki tekstu (akapity, kolumny, formatowanie),
d. poprawny współczynnik kontrastu między tłem a tekstem,
e. poprawny współczynnik kontrastu elementów graficznych oraz hiperłączy względem tła i tekstu (WCAG 2.1),
f. problemy z rózróżnianiem kolorów (zastosowanie deseni i znaczników w wykresach, wyróżnienie odnośników).
4. Zrozumiałość: język czytelny i zrozumiały a język prosty.
5. Podstawy przygotowania treści tekstowych i nietekstowych:
a. zdjęcia, grafiki, wykresy, elementy dekoracyjne, obrazy tekstu, itp.
b. dobre praktyki w dodawaniu alternatywy tekstowej,
c. atrybut alt i title w kodzie źródłowym (różnice).
6. Poprawna i intuicyjna nawigacja:
a. wprowadzenie do wytycznych i kryteriów sukcesu Zasady nr 2 - Funkcjonalność,
b. nagłówki (landmarks),
c. mapa strony,
d. mechanizm pominięcia bloków tekstu (skip links),
e. ścieżka okruszków,
f. listy numerowane i listy punktowane,
g. hiperłącza/linki (tooltip/screen tip/title),
h. współczynnik kontrastu linków względem tła i tekstu.
7. Podsumowanie szkolenia – pytania i dyskusja.
Elektronizacja i cyfryzacja urzędu