• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak zapobiec wygaszeniom zezwoleń po naruszeniu terminu wniesienia I raty opłaty za korzystanie z zezwoleń alkoholowych do 31 stycznia 2024 roku? Wszystko o funkcjonowaniu zezwoleń na sprzedaż alkoholu w 2024 r.

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 7 lutego 2024 cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia przekażemy szczegółowe i wyczerpujące informacje dotyczące:
• wszystkich aspektów procedury i postępowania z przedsiębiorcami, którzy musieli złożyć oświadczenia o wartości sprzedaży i wnieść opłaty do 31 stycznia 2024 r. bądź w ciągu następnych 30 dni,
• zasad wydawania, wygaszania zezwoleń, szczególnie w aspekcie wpływu innych ustaw na funkcjonowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,
• trudności w prawidłowym stosowaniu przepisów kpa, ustawy o zarządzie sukcesyjnym, prawa przedsiębiorców i wielu innych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Kompleksowe omówienie zagadnień dotyczących wydawania, zmiany, wygaszania i cofania zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Przeanalizowanie potrzebnych przepisów i ich zastosowania w praktyce.
• Przedstawienie aktualnej interpretacji obowiązujących przepisów, mających zastosowanie do zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
• Ułatwienie pracy bieżącej urzędników w obliczu konieczności stosowania przepisów wielu ustaw obowiązujących w pracy z zezwoleniami na sprzedaż alkoholu.
• Zdobycie, pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat zasad współpracy urzędnika ze stronami postępowania.
• Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania zawodowe i rozwiązywanie bieżących problemów.
• Rozwiązywanie bieżących problemów zgłaszanych przez uczestników szkolenia.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, które będą zawierały:
- Opracowane autorsko treści dokumentów oraz wyciągi z obowiązujących przepisów koniecznych w pracy bieżącej urzędnika zajmującego się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu
- Wzory dokumentów dla członków komisji konieczne przy opiniowaniu lokalizacji punktu sprzedaży,
- Aktualne wzory decyzji (w tym zezwoleń różnego rodzaju) oraz innych dokumentów stosowanych w postępowaniu administracyjnych w bardzo różnych sytuacjach,
- Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych w bieżących sprawach, trudnych sytuacjach prawnych, pomocne do interpretacji przepisów przy wydawaniu opinii i decyzji w sprawach alkoholowych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Ocena złożonych oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu za 2023 r.:
• Czy jest możliwa korekta oświadczenia o wartości sprzedaży alkoholu za 2023 rok?
• Kto musiał złożyć oświadczenie i za jakie zezwolenia.
• Ocena poprawności formy i terminu wniesienia oświadczenia.
• Kwestia dodatkowych dokumentów dołączanych do oświadczenia - prawo czy obowiązek.
2. Skutki naruszenia terminu wniesienia I raty opłaty za korzystanie z zezwoleń do 31 stycznia 2024 r.
• Przelewy internetowe i bankowe. Kiedy przelew jest dokonany po terminie?
• Likwidacja działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę do 31 grudnia 2023 roku, co z opłatami, gdy przedsiębiorca o tym nie zawiadomi organu?
• Obowiązki organu od 31 stycznia do 1 marca 2024 r. - polityka informacyjna.
• Brak opłaty i raty w terminie. Kiedy i jak naliczyć zaległą opłatę, a kiedy 30% dodatkowej opłaty?
• Opłata wniesiona w niepełnej wysokości. Do których zezwoleń doliczyć 30% opłaty?
• Zapowiedź rezygnacji ze sprzedaży alkoholu z powodu likwidacji punktu sprzedaży w 2024 roku. Ja poprawnie obliczyć należną opłatę?
3. Procedura stwierdzenia wygaśnięcia zezwolenia z powodu braku opłaty I raty i dopłaty 30 % w ciągu 30 dni – od wszczęcia postępowania do wydania decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwoleń:
• Kiedy wszczynamy postępowanie – forma.
• Jakie czynności organ wykonuje w trakcie postępowania.
• Treść decyzji stwierdzającej wygaśnięcie zezwolenia.
• Z jaką datą stwierdzamy wygaśnięcie zezwolenia?.
• Prawidłowe ustalenie okresu 6-miesięcznej karencji.
• Sposoby naliczenia zaległych należności.
• Jak skutecznie wyegzekwować opłaty po wygaszeniu zezwolenia?
• Czynności organu przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.
4. Zwrot opłaty za niewykorzystane zezwolenie:
• Najnowsze orzecznictwo NSA i WSA w tym zakresie.
• Zwrot na wniosek czy z urzędu? – aktualne zalecenia RIO.
• Procedura zwrotu albo odmowy zwrotu opłaty nienależnie wniesionej.
5. Aktualne zasady wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu:
• Tytuł prawny do lokalu - wymagane dokumenty.
• Decyzja o zatwierdzeniu zakładu czy zaświadczenie sanepidu?
• Poprawna treść wniosku, ustalenie daty wszczęcia postępowania.
• Winiarze, pszczelarze, sadownicy - nowe kategorie przedsiębiorców uprawnionych do uzyskania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
• Producent wina jako hurtownik.
• Czy wydawać przedsiębiorcy potwierdzenie przyjęcia wniosku?
• Zasady poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów (opłata skarbowa?)
• Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku, zastosowanie art. 64 KPA.
• Kiedy trzeba stosować art. 10 i 79a KPA?
• Procedura przekazywania sprawy do organu opiniującego.
• Jak poprawnie ustalić w decyzji termin ważności zezwolenia.
• Wniesienie opłaty przed wydaniem zezwolenia - aspekty praktyczne i prawne.
• Ponaglenie - procedura organu.
6. Zezwolenie jednorazowe a kateringowe - podobieństwa i różnice:
• Czy organ może czy musi wydać takie zezwolenie?
• Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku?
• Zakaz spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych a wydanie zezwolenia jednorazowego lub kateringowego.
• Czy organ zezwalający może ustalić warunki korzystania z zezwolenia jednorazowego na festynie?
• Sprzedaż obwoźna, food trucki, mobilni barmani, fryzjerzy, domy weselne. Jaki rodzaj zezwolenia wydać?
• Zasady funkcjonowania zezwoleń na sprzedaż alkoholu na imprezie masowej.
7. Nowa formuła zezwolenia na wyprzedaż - jednorazowe zbycie zinwentaryzowanych zapasów alkoholu. Kto i komu może sprzedać zapasy alkoholu?
8. Zmiana treści zezwolenia:
• Przekształcenia firm. Kiedy i komu można zmienić zezwolenie?
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenia.
• Kiedy zmiany zgłaszane przez przedsiębiorców powodują konieczność zmiany zezwolenia, a kiedy nie?
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenie o trybie zaskarżenia w decyzji.
9. W jaki sposób poprawnie stosować treść art.127 § 1a KPA w praktyce:
• Problemy interpretacyjne w praktyce urzędniczej.
• Różnica między ostatecznością a prawomocnością decyzji (zezwolenia).
• Kiedy można wprowadzić wydane zezwolenie do CEIDG?
• Oświadczenie o rezygnacji z prawa do złożenia odwołania/zażalenia. Kiedy i jak należy je stosować?
10. Zrzeczenie się przez przedsiębiorcę prawa do wniesienia odwołania:
• Najnowsza zmiana przepisów!
• Termin i forma zrzeczenia się.
• Stosowanie instytucji „zrzeczenia się” do postanowień komisji GKRPA.
• Skutki zrzeczenia się środka zaskarżenia dla wprowadzenia zezwoleń do CEiDG.
11. Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej a zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych - problemy prawne i praktyczne:
• Z jaką datą organ może stwierdzić wygaśnięcie zezwoleń po śmierci przedsiębiorcy.
• Procedura uzyskania przez zarządcę sukcesyjnego decyzji o potwierdzeniu możliwości wykonywania zezwolenia zmarłego przedsiębiorcy - wzory dokumentów.
• Zarząd sukcesyjny w spółce cywilnej a stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia.
• Prawa i obowiązki właścicieli przedsiębiorstwa „w spadku”.
• Komu można udzielić kolejnego zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy?
• Zasady regulowania zaległych opłat za korzystanie z zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy.
• Czy zarządca sukcesyjny może wnosić o wygaszenie zezwolenia?
12. Jak przygotować się do przeprowadzenia kontroli punktów sprzedaży alkoholu w 2024 roku, w tym w zakresie oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu:
• Jak sporządzić analizę prawdopodobieństwa naruszenia prawa.
• Skład zespołu kontrolnego i jego uprawnienia.
• Tryb zawiadomienia o terminie kontroli i sposób jej prawidłowego przeprowadzenia.
• Dokumenty zespołu kontrolnego upoważniające do przeprowadzenia kontroli,
• Miejsce kontroli. Urząd czy siedziba przedsiębiorcy?
• Metody i zakres badania dokumentów finansowych.
13. Aktualne inne problemy orzecznicze występujące w praktyce urzędniczej.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest skierowane do osób zajmujących się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu w urzędach miast i gmin, początkujących jak i doświadczonych urzędników, członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocników ds. profilaktyki, radnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (Filia w Białymstoku),prawnik, wieloletni pracownik urzędu wojewódzkiego, a od ponad 30 lat etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, przewodnicząca składów orzekających organu II instancji, bardzo doświadczony praktyk i wykładowca, stały współpracownik w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz wielu innych firm szkoleniowych. W latach 2014-2015 trener w ogólnopolskim projekcie szkoleniowym z funduszy europejskich, dotyczącym zapobiegania narkomanii w samorządach. Od 1998r. prowadzi szkolenia w zakresie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla urzędników, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz radnych. Na zlecenie samorządów lub firm szkoleniowych przeprowadziła bardzo wiele szkoleń dla przedsiębiorców i sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie ich praw i obowiązków, odpowiedzialności za naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości (szkolenia zamknięte),ale też dla członków gminnych komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, strażników miejskich, policji oraz radnych. W poprzednich latach prowadziła zajęcia na studiach podyplomowych w jednej z wyższych uczelni.

zwiń
rozwiń