1. Zasady wydawania zaświadczeń z Rejestru PESEL i z Rejestru Mieszkańców (art. 45 ust. 2 i 2a ustawy o ewidencji ludności) oraz z Rejestru Dowodów Osobistych (art. 63 ust 1 ustawy o dowodach osobistych). Wydawanie zaświadczeń w trybie 217 k.p.a.:
- zakres podmiotowy i przedmiotowy,
- warunki wydania zaświadczenia,
- odmowa wydania zaświadczenia,
- opłaty,
- poświadczanie formularzy dwujęzycznych,
- dowód życia – zasady wydawania.
2. Udostępnianie danych z Rejestru Mieszkańców, Rejestru PESEL, z Rejestru Dowodów Osobistych - zagadnienia ogólne:
- tryby udostępniania danych,
- podmioty publiczne i pozostałe podmioty,
- treść wniosku o udostępnienie danych,
- forma udostępnienia danych,
- pojęcie interesu prawnego i sposoby wykazywania interesu prawnego,
- przykłady interesu prawnego,
- pojęcie interesu faktycznego,
- udostępnienie danych w celach badawczych,
- odmowa udostępnienia danych,
- opłata za udostępnienie danych i zasady jej zwrotu.
3. Udostępnianie danych z Rejestru Mieszkańców i z Rejestru PESEL:
- udostępnianie danych z RM podmiotom publicznym,
- udostępnianie danych z RM podmiotom pozostałym,
- decyzje teletransmisyjne,
- liczenie limitu 300.
4. Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych:
- udostępnianie danych podmiotom publicznym,
- udostępnianie danych podmiotom pozostałym.
5. Udostępnianie danych z kopert dowodowych:
- okresy przechowywania kopert dowodowych,
- tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
- opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
- tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej innym osobom/podmiotom,
- opłata za udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej innym osobom/podmiotom,
- opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
- udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej w celach genealogicznych.
6. Udostępnianie danych jednostkom organizacyjnym gminy – wydziałom urzędu, GOPS, szkołom itp.
7. Udostępnianie danych urzędom zagranicznym.
8. Zmiany dotyczące wydawania zaświadczeń i udostępniania danych z RM, Rejestru PESEL i RDO, wynikające z ustawy z dnia 14 października 2021r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021r., poz. 1978), które weszły oraz wejdą w życie 2022 r.:
- usługa elektroniczna, umożliwiająca osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL oraz w RDO pobranie informacji o odbiorcach, którym jej dane osobowe lub dane osobowe jej dziecka udostępniono z tych rejestrów,
- usługa elektroniczna, umożliwiająca osobie wgląd do własnych danych i danych jej małoletniego dziecka przetwarzanych w Rejestrze PESEL,
- usługa elektroniczna, umożliwiająca pobranie zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych własnych osoby lub danych jej dziecka przetwarzanych w rejestrze PESEL,
- usługa elektroniczna, umożliwiająca pobranie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały oraz o zameldowaniu na pobyt czasowy osobie meldującej się e-usługą transakcyjną,
- udostępnianie danych w trybie interesu faktycznego - doprecyzowanie przepisów w zakresie uzyskiwania zgody od osób, których dane z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców mogą być udostępnione,
- wnioskowanie o dostęp do rejestru PESEL w trybie weryfikacji danych - przy użyciu dedykowanych usług elektronicznych.
9. Analiza przykładów wniosków o udostępnienie danych.
10. Orzecznictwo WSA i NSA.
11. Nieprawidłowości i uchybienia w zakresie udostępniania danych i wydawania zaświadczeń, porady praktyczne.
12. Dyskusja. Rozwiązanie kwestii problemowych. Pytania i odpowiedzi.
USC, ewidencja ludności, dowody osobiste