• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zasady organizacji opieki przedszkolnej i nauki szkolnej dla uczniów, przybywających z Ukrainy. Zadania samorządów oraz dyrektorów szkół i przedszkoli

Ważne informacje o szkoleniu

W związku z sytuacją wojny i zagrożenia życia ludności cywilnej w Ukrainie do Polski przybywają licznie rodziny z dziećmi. Oprócz wsparcia humanitarnego i zaspokojenia podstawowych potrzeb dzieci te będą korzystały z zaplanowanych działań ze strony samorządu lokalnego i placówek oświatowych w zakresie zorganizowanej opieki przedszkolnej, spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego wyjaśnimy sposób organizowania i finansowania opieki przedszkolnej i nauki szkolnej dla uczniów, przybywających z Ukrainy.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Uzyskanie informacji i praktycznych wskazówek dotyczących m.in.:

  • zgłaszania i zapisywania dzieci, przybyłych z Ukrainy do przedszkoli,
  • przyjmowania uczniów do szkół podstawowych i ponadpodstawowych,
  • zasad tworzenia oddziałów przygotowawczych dla uczniów z Ukrainy,
  • realizacji zajęć z zakresu języka polskiego do obcokrajowców,
  • zatrudniania osób ze znajomością języka ukraińskiego, ewentualnie języka rosyjskiego,
  • przyznawania i organizacji zajęć w pierwszych tygodniach pobytu uczniów z Ukrainy w polskich szkołach,
  • organizacji dowożenia uczniów do szkół i przedszkoli oraz opieki w czasie organizacji dowozu i innych form pomocy uczniom z Ukrainy.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Założenia ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy dotyczące obszaru edukacji i opieki przedszkolnej.
  2. Specjalne rozwiązania dla uczniów, którzy trafili do Polski w związku z rosyjską agresją, obowiązujące od 24 lutego 2022 roku.
  3. Planowane, w zapisach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (projekt z dnia 7 marca 2022 r.), dodatkowe środki w 2022 r., pochodzące z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej ze skutkiem wstecznym od 24 lutego b.r. na edukację w szkołach i przedszkolach dzieci, przybywających z Ukrainy.
  4. Możliwość tworzenia innych lokalizacji prowadzenia zajęć (w tym również w zakresie oddziałów przedszkolnych) - przyporządkowanie organizacyjne szkołom już funkcjonującym bez konieczności wprowadzania zmian w sieci szkolnej.
  5. Zasady przyjmowania obcokrajowców w trakcie roku szkolnego, szczególnie w obecnej sytuacji inwazji wojennej. Przyjmowanie dzieci z Ukrainy do polskich szkół i przedszkoli- przykłady wymaganej dokumentacji.
  6. Przyjmowanie dzieci/uczniów z Ukrainy, którzy nie posiadają wymaganej dokumentacji dotyczącej przebiegu dotychczasowego kształcenia (świadectw) - działania szkoły w zakresie przyporządkowania uczniów do poszczególnych klas. Oświadczenia rodziców/opiekunów - przykład danych w oświadczeniu rodzica/opiekuna.
  7. Dokumentowanie i ewidencjonowanie uczniów obcokrajowców w Systemie Informacji Oświatowej, stosownie do zmodernizowanej formuły instrukcji – analiza przykładowych wpisów do SIO.
  8. Przyporządkowanie uczniów do istniejących klas/oddziałów w szkole bez zmian organizacyjnych w zatwierdzonej organizacji szkoły.
  9. Decyzja organu prowadzącego dotycząca wskazania szkoły i klasy dla uczniów, w przypadku niemożności przyjęcia dziecka do szkoły, w obwodzie której zamieszkują uczniowie przybyli z Ukrainy.
  10. Dostęp przybywających z Ukrainy dzieci i uczniów do środków i materiałów edukacyjnych.
  11. Zasady tworzenia oddziałów przygotowawczych w szkołach w poszczególnych etapach kształcenia. Cele oddziału przygotowawczego - wymóg zatrudnienia kadry zgodnie z kwalifikacjami.
  12. Możliwość zatrudniania dodatkowych osób ze znajomością języka ukraińskiego, ewentualnie rosyjskiego - zasady, wymiar godzin, forma wykonywania czynności pomocy nauczyciela.
  13. Dodatkowe wsparcie dla uczniów z Ukrainy - decyzja dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym. Rodzaje i formy zajęć adaptacyjnych.
  14. Zadania dyrektorów szkół i przedszkoli dotyczące indywidualnych zajęć specjalistycznych dla uczniów przybywających z Ukrainy - wywiad, diagnoza zespołu specjalistów szkolnych, zakres świadczonej pomocy wynikającej z indywidualnych potrzeb aklimatyzacyjnych w środowisku szkolnym polskiej szkoły/przedszkola.
  15. Możliwość zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie dowozu do szkół i przedszkoli (do miejsca kształcenia) również uczniów z Ukrainy.
  16. Analiza przykładów najczęstszych potrzeb/problemów zgłaszanych do gmin, szkół i przedszkoli przez organizatorów pomocy dzieciom, przybywającym z kraju objętego wojną.
  17. Wymiana doświadczeń w zakresie tworzenia środowiska szkoły/przedszkola przyjaznego dzieciom/rodzinom przybywającym z Ukrainy.
  18. Odpowiedzi na pytania, dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, odpowiedzialni za oświatę, kierownicy i pracownicy wydziałów oświaty, ZEAS-ów, CUW-ów, dyrektorzy przedszkoli i szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener, edukator, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.

zwiń
rozwiń