Zarządzanie zrównoważoną mobilnością miejską

szkolenie w formule on-line

termin szkolenia został potwierdzony do realizacji
1. Istota równoważenia mobilności – kontekst klimatyczny (pojęcia, ich interpretacja, wnioski), relacja zrównoważenia i inkluzywności:
a) Polityka klimatyczna UE (zagadnienie taksonomii):
• geneza polityki klimatycznej,
• podstawowe dokumenty strategiczne,
• taksonomia UE, co to jest?
• rachunek kosztów zewnętrznych – istota i związek z polityką klimatyczną UE.
b) Zrównoważenie i inkluzywność:
• zrównoważony rozwój (sustainable development) – geneza pojęcia, istota, dylemat zrównoważenia
i zasobooszczędności,
• pojęcie inkluzywności (inclusive),
• sprzeczności inkluzywności i zrównoważenia (przykład stref czystego transportu).
c) Równoważenie mobilności:
• charakterystyka systemu mobilności miejskiej,
• mobilność jako „konsument” zasobów nieodnawialnych,
• klasyczne instrumenty równoważenia mobilności miejskiej (publiczny transport, zbiorowy, rowery, ciągi piesze),
• mobilność w świetle doświadczeń covidowych – cybermobilność, systemy mobilności osobistej, integracja mobilności – platformy Maas.
2. Zintegrowane planowanie zrównoważonej mobilności (SUMP): syntetyczne przedstawienie zasad oraz punktów krytycznych (synergia instrumentów, zapobieganie wykluczeniu, współuczestnictwo kluczowych interesariuszy):
a) Plany transportowe jako wymóg ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (2010).
b) Planowanie zrównoważone (SUMP), charakterystyka podejścia:
• geneza SUMP,
• systemowe podejście SUMP,
• identyfikacja i rola interesariuszy,
• Iteracyjność podejścia planistycznego,
• budowanie kapitału społecznego jako jeden z efektów planowania SUMP,
Komunikacja, transport, drogi