• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zlecanie dokumentacji projektowych oraz programów funkcjonalno-użytkowych z uwzględnieniem przepisów prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego i kodeksu cywilnego

Przy zgłoszeniu do 28 marca 2024 cena wynosi 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanych zajęć kompleksowo przeanalizujemy przepisy prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego i kodeksu cywilnego oraz ich wzajemnych powiązań w przedmiocie udzielania zamówień publicznych na opracowanie dokumentacji projektowej albo programu funkcjonalno-użytkowego.
• Omówimy podstawowe definicje i przepisy prawa budowlanego bezpośrednio związane ze sporządzeniem specyfikacji warunków zamówienia w odniesieniu do różnych rodzajów robót.
• Szczegółowo przeanalizujemy zagadnienia związane z kwalifikacją danego zamówienia do jednego z rodzajów zamówień występujących w prawie zamówień publicznych, czyli odpowiednio do roboty budowlanej, dostawy czy usługi, biorąc pod uwagę także przepisy prawa budowlanego:
- Rozstrzygnięcie czy produkt, który chcemy zamówić to: „robota budowlana”, „usługa” czy też „dostawa”, w rozumieniu PZP?
- Jeżeli „robota budowlana” - to zdecydowanie czy lepszym rozwiązaniem będzie wariant „buduj” (wykonanie roboty), czy też „projektuj i buduj” (zaprojektowanie i wykonanie)?
- Jeżeli „buduj” - to z jakich elementów (opracowań) musi się składać dokumentacja projektowa (analiza przepisów prawa budowlanego)?
• Zaprezentujemy przykłady specyfikacji warunków zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego.
• Przedstawimy także bardzo ważny problem sumowania zamówień publicznych, w tym na roboty budowlane, roli kosztorysu inwestorskiego oraz innych rodzajów kosztorysów stosowanych w praktyce budowlanej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy w zakresie kolejnych kroków postępowania zmierzających do udzielenia zamówienia na wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie roboty budowlanej począwszy od etapu jej wprowadzenia do planu finansowego (budżetu), a kończąc na sporządzeniu dokumentacji projektowej albo programu funkcjonalno-użytkowego.
• Zapoznanie się z:
- Etapami postępowania zmierzającymi do udzielenia zamówienia publicznego na wykonanie roboty budowlanej.
- Różnymi ścieżkami (wariantami) wykonania roboty budowlanej w zależności od konkretnego rodzaju roboty budowlanej (roboty kubaturowe, liniowe, remonty i przebudowy istniejących obiektów).
- Przepisami prawa zamówień publicznych, prawa budowlanego oraz kodeksu cywilnego związanymi z udzielaniem zamówień na opracowanie dokumentacji projektowej oraz programu funkcjonalno-użytkowego.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, które zawierają omówienie powyższych zagadnień oraz SWZ i projektów umów dotyczących zagadnień objętych programem szkolenia.
• Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i pojawiające się wątpliwości związane z tematem zajęć.

zwiń
rozwiń
Program

1. Definicje „roboty budowlanej” i „obiektu budowlanego” i ich powiązanie z przepisami Prawa budowlanego oraz kodeksu cywilnego.
2. Zamówienia na odnawialne źródła energii: fotowoltaika, pompy ciepła, kolektory słoneczne według Prawa budowlanego i Prawa zamówień publicznych.
3. Wybrane przepisy z ustawy Prawo budowlane mające bezpośrednie zastosowanie przy udzielaniu zamówień publicznych na roboty budowlane.

• Podstawowe definicje.
• Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
• Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego.
- Inwestor.
- Projektant.
- Kierownik budowy.
- Inspektor nadzoru inwestorskiego.
4. Zasady ogólne opisywania przedmiotu zamówienia wg Prawa zamówień publicznych.
5. Opisywanie roboty budowlanej według Pzp oraz według. Prawa budowlanego.

• Rozporządzenie o dokumentacji projektowej a rozporządzenie o projekcie budowlanym.
- Roboty wymagające sporządzenia projektu budowlanego.
- Roboty niewymagające sporządzenia projektu budowlanego.
a. Roboty wymagające zgłoszenia.
b. Roboty niewymagające zgłoszenia.
• Rozbiórki obiektów budowlanych.
• Opisywanie roboty budowlanej polegającej na zaprojektowaniu i wykonaniu roboty budowlanej według Pzp oraz Prawa budowlanego.
• Opisywanie robót budowlanych, których wartość netto jest niższej niż 130.000 zł.
6. Omówienie przykładu specyfikacji warunków zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej roboty budowlanej, której wartość jest równa lub wyższa od 130.000 zł netto.
7. Omówienie przykładu specyfikacji warunków zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej roboty budowlanej, której wartość jest niższa od 130.000 zł netto.
8. Omówienie przykładu specyfikacji warunków zamówienia na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego dotyczącego roboty budowlanej, której wartość równa lub wyższa od 130.000 zł netto.
9. Szacowanie wartości robót budowlanych.

• Szacowanie obiektów budowlanych a szacowanie robót, o których mowa w Załącznikach do Dyrektyw.
• Szacowanie usług projektowych oraz nadzoru inwestorskiego.
• Kosztorys inwestorski oraz część kosztowa programu funkcjonalno-użytkowego.
10. Kosztorysowanie robót budowlanych.
• Obowiązek czy możliwość stosowania kosztorysów w zamówieniach publicznych.
• Rodzaje kosztorysów i metody ich sporządzania.
• Kosztorys inwestorski a wartość szacunkowa roboty budowlanej oraz kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
• Rola i znaczenie kosztorysu ofertowego w odniesieniu do wyliczenia ceny ofertowej oraz w rozliczaniu wykonywanych robót. Czy kosztorys ofertowy musi być załącznikiem do oferty?
• Kosztorys zamienny a kosztorys powykonawczy – różnice i podobieństwa.
11. Odpowiedzi na pytania.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby odpowiedzialne za przygotowanie oraz kontrole zamówień publicznych na roboty budowlane, a także wykonawcy robót.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Były arbiter i trener Urzędu Zamówień Publicznych; wykładowca z tematyki zamówień publicznych; stały współpracownik miesięczników zajmujących się tematyką zamówień publicznych: „Przetargi Publiczne” oraz „Doradca”; autor szeregu artykułów dotyczących tematyki zamówień publicznych oraz pozycji książkowych. Członek założyciel i wieloletni członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych; zastępca naczelnika Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych Urzędu Miasta Częstochowy; od 2003 r. biegły sądowy z zakresów: „realizacja i rozliczanie umów o roboty budowlane zawieranych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych” oraz „budownictwa”. Zamówieniami publicznymi zajmuje się od 1994 r., tzn. od czasu wpisu na pierwszą listę trenerów Urzędu Zamówień publicznych.

zwiń
rozwiń