• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Standardy ochrony małoletnich w publicznych i niepublicznych żłobkach, klubach dziecięcych, u dziennego opiekuna. Zadania i odpowiedzialność dyrektora/osoby kierującej pracą klubu za opracowanie i wdrożenie procedur

Ważne informacje o szkoleniu

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zwaną potocznie „Lex Kamilek” nakłada na wszystkie podmioty, w których przebywają dzieci, obowiązek wdrożenia standardów ochrony małoletnich. Upoważnia także wiele instytucji do kontroli, czy takie rozwiązania zostały wprowadzone. Zapraszamy na szkolenie, podczas którego omówione zostaną aktualne przepisy prawa, które stanowią, iż obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, zwanych dalej „standardami”, dotyczy między innymi oprócz jednostek oświaty także innych placówek, w tym opiekuńczych a zatem i instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 – takich jak żłobki, kluby dziecięce czy dzienni opiekunowie.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przygotowanie kadry zarządzającej publicznymi i prywatnymi instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3 (dyrektorów żłobków, osób kierujących pracą klubu dziecięcego oraz ich właścicieli) do realizacji obowiązku opracowania i wdrożenia procedur ochrony dzieci (standardów ochrony małoletnich).
  • Omówienie i przekazanie przykładowych procedur (wzorów w wersji edytowalnej) wdrożenia i dokumentowania zadania.
  • Udział w szkoleniu pozwoli się zapoznać i zrozumieć nowe przepisy związane z ochroną małoletnich i tym samym pozwoli opracować standardy ochrony małoletnich dostosowane do specyfiki danej jednostki opieki nad dziećmi do lat 3.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie - uwarunkowania prawne, podstawowe definicje.
2. Czym są Standardy Ochrony Małoletnich? 
3. Podmioty, na których spoczywa obowiązek wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich.
4. Wytyczne do opracowania standardów:
a) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub organizatora, a w szczególności uniemożliwiające zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
b) zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
c) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
d) zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
e) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
f) zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
g) osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
h) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
5. Kiedy i jak opracować standardy?
6. Tworzenie dokumentacji oraz przegląd już istniejących dokumentów, z uwzględnieniem charakteru i rodzaju placówki opieki nad dziećmi do lat 3.
7. Przykłady (wzory) dokumentów:
a) zarządzenia dyrektora,
b) standardy i polityka ochrony małoletnich przed krzywdzeniem,
c) procedury,
d) dokumenty interwencyjne, 
e) monitoring standardów.
8. Tworzenie wersji skróconej dla dzieci, uczniów.
9. Wdrożenie polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem – wyznaczenie osób do podejmowania określonych działań.
10. Informowanie pracowników, uczniów, rodziców o standardach oraz upowszechnianie procedur polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
11. Realizacja ustalonych działań w polityce ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
12. Monitoring i ocena podejmowanych działań - niezbędna dokumentacja.
13. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy publicznych i prywatnych żłobków, osoby kierujące pracą publicznego bądź prywatnego klubu dziecięcego, ich właściciele, przedstawiciele podmiotów zatrudniających dziennych opiekunów.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony wykładowca, prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej we Wrocławiu, ekspert z zakresu prawa pracy w oświacie, zarządzania edukacją, finansów publicznych, konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej, organizacji i finasowania opieki nad dziećmi do lat 3. Trener szkoleń z zakresu prawa oświatowego, zarządzania oświatą. Ekspert, trener i autor materiałów w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Menadżer ds. klientów kluczowych, propagator nowoczesnych rozwiązań informatycznych dla edukacji z zakresu zarządzania. Autor wielu opracowań i publikacji, m.in. książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta nauczyciela. Konsultant i doradca korporacji samorządowej – związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych publikowanych w systemie INFOR.

zwiń
rozwiń