1. Podstawy prawne dotyczące udzielania pomocy prawnej:
a. Zakres stosowania ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej;
b. Na czym polega udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i świadczenie poradnictwa obywatelskiego;
c. Nieodpłatna mediacja – forma pomocy prawnej.
2. Zadania jednostek samorządu terytorialnego w realizacji usługi pomocy prawnej:
a. Organizacja i finasowanie nieodpłatnej pomocy prawnej;
b. Obowiązek zapewnienia dostępności usług pomocy prawnej.
3. Przygotowanie do realizacji zadań w 2024 r.:
a. Relacje z przedstawicielami samorządów zawodowych i stowarzyszeń prawniczych, treść zawieranych porozumień oraz umów z adwokatami i radcami prawnymi;
b. Zasady wykorzystywania systemu teleinformatycznego;
c. Warunki organizacji konkursów na prowadzenia NPP/NPO i Mediacji;
d. Oferta pomocy dla beneficjentów ze szczególnymi potrzebami;
e. Ocena i analiza wykonywania zadań NPP, NPO, EP przez JST.
4. Nowe rozwiązania dotyczące organizacji systemu nieodpłatnej pomocy analiza porównawcza obowiązujących przepisów i proponowanych zmian w zakresie:
a. Zwiększenie dostępności systemu dla beneficjentów;
b. Wprowadzenie dodatkowych obowiązków dla JST dotyczących:
- aktualizacji miejsca pełnienia dyżuru,
- przekazywania informacji do wojewody w tym w zakresie lokalizacji punktów npp,
- obowiązków sprawozdawczych,
- współpracy z ORA i OIRP.
5. Kontrola JST realizacji zadań z NPP i NPO przez organizacje pozarządowe oraz ocena ich wykonywania - analiza wybranych przypadków.
6. Podsumowanie. Odpowiedzi na pytania uczestników
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa