1. Przygotowania do rocznego Planu kontroli – analiza przedkontrolna:
a. propozycje kierownictwa jednostki,
b. wyniki wcześniejszych kontroli i audytów,
c. skargi i wnioski oraz inne sygnały o nieprawidłowościach,
d. ryzyka wystąpienia naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
e. ryzyka oszustw, nadużyć oraz obszarów i mechanizmów korupcjogennych,
f. czynniki ryzyka związane z kontrolą prawidłowości wydatkowania dotacji przeznaczonych na
realizację zadań publicznych,
g. upływ czasu od ostatniej kontroli w jednostce podległej oraz tematyka ostatniej kontroli,
h. analiza kwot wydatkowanych środków publicznych trudności oraz nieprawidłowości w realizacji
zadań przez jednostkę podległą lub nadzorowaną,
i. wewnętrzne i zewnętrzne źródła informacji wykorzystywane przy analizie ryzyka związanego
z wyborem podmiotów do kontroli,
j. wybór tematów i podmiotów do kontroli jako efekt przeprowadzonej analizy ryzyka.
2. Akceptacja i upublicznienie Planu kontroli:
a. wewnętrzna regulacja dot. zatwierdzenia planu kontroli.
b. kanały przepływu informacji,
c. elementy planu kontroli – przykłady.
3. Kwartalne/półroczne plany kontroli i sprawozdawczość kwartalna
Jaki plan przyjąć i dlaczego. Analiza korzyści i wad.
4. Planowanie zadania kontrolnego.
a. czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem zadania kontrolnego;
b. kwestionariusz kontroli/ankieta dla jednostki kontrolowanej,
c. analiza odpowiedzi kwestionariusza oraz przeprowadzenie analizy ryzyka obszarów do badania,
d. program kontroli – podstawowy dokument planistyczny dla zadania kontrolnego,
e. elementy programu kontroli w tym :
- cel kontroli, zakres kontroli,
- przedmiot kontroli,
- okres objęty kontrolą,
- temat kontroli,
- metodyka kontroli, dobór kontrolerów,
- harmonogram działań i czynności wraz z terminami
f. upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
g. zawiadomienie o kontroli.
h. Zalety planowania i tworzenia harmonogramów – skuteczność działania.
5. Podsumowanie. Odpowiedzi na pytania uczestników.
Audyt, kontrola, zarządcze