• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nowe gminne programy pomocowe dla przedsiębiorców w dobie epidemii koronawirusa (Tarcza antykryzysowa)

239 zł netto / os. przy zgłoszeniu do 4.05

Cele i korzyści

W okresie pandemii koronawirusa powraca temat udzielania programów pomocowych i ulg w zapłacie podatków. Wpływają i będą wpływać w 2020 r. wnioski przedsiębiorców o udzielenie ulg w zapłacie podatków. Jak w takiej sytuacji powinno wyglądać postępowanie podatkowe w tym zakresie, jakie uprawnienia ma organ podatkowy? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie spotkania.

Ponadto:

  • Kompleksowe przedstawienie problematyki udzielania ulg podatkowych w kontekście przepisów o pomocy publicznej w odniesieniu do epidemii koronawirusa, zarówno tych udzielanych na wniosek (ulgi w spłacie) oraz udzielanych z urzędu, a także tych ustawowych (w podatku rolnym i od nieruchomości).
  • Przedstawimy najnowsze gminne programy pomocowe dla przedsiębiorców przewidziane w ramach tarczy antykryzysowej.
  • Podczas spotkania zostaną poruszone najistotniejsze praktyczne problemy związane z udzielaniem ulg (w tym również przez urzędy skarbowe) z uwzględnieniem orzecznictwa i stanowiska Ministerstwa Finansów, a także omówione zostaną zagadnienia ewidencjonowania w księgach rachunkowych ulg i zwolnień, ich prezentacji w sprawozdawczości (Rb-27S i Rb-PDP), wpływu udzielonych ulg na przedawnienie zobowiązania podatkowego.
  • Przedstawimy nowe (dłuższe) terminy sporządzania sprawozdań i informacji składanych przez jst w 2020 r. w związku z pandemią koronawirusa, a także nowe terminy w zakresie sprawozdań z pomocy publicznej w rolnictwie.
  • „Krok po kroku” zostanie przedstawiona procedura udzielania ulgi z urzędu i na wniosek, w tym kwestie dotyczące: przygotowania przez wnioskodawcę dokumentacji, sposobu dokonania przez organ podatkowy analizy tej dokumentacji (poprzez zbadanie np. płynności finansowej), okresu za jaki należy przedłożyć dokumenty, maksymalnego okresu spłaty rat, wydawania zaświadczeń o udzielonej pomocy, obowiązku zbadania przez organ trybu w jakim ewentualna pomoc powinna zostać udzielona, analizy argumentów stanowiących podstawę do złożenia wniosku o ulgę, świadczących o wystąpieniu ważnego interesu strony lub interesu publicznego uzasadniającego udzieleni ulgi, sposobu postępowania w przypadku niedotrzymania terminu płatności którejkolwiek z rat, na jaki został rozłożony podatek, sposobu postępowania, w przypadku jeśli niezaspokojona została należność w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym lub upadłościowym.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Gminne programy pomocowe dla przedsiębiorców przewidziane w tarczy antykryzysowej (specustawie), w tym:
    1. możliwość wprowadzenia przez gminy zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu koronawirusa; czy analogicznie możemy wprowadzić takie zwolnienia w podatku od środków transportowych?
      • czy każdy przedsiębiorca (bez względu na wielkość) może skorzystać z programu pomocowego?; najświeższy komunikat w tym zakresie,
      • jak wskazywać grupę przedsiębiorców poszkodowanych przez COVID-19,
      • czy można zwolnić z podatku wszystkich przedsiębiorców z terenu gminy?
      • czy uchwałę w sprawie zwolnień należy zgłosić do UOKiK, czy można ją ograniczyć do mikroprzedsiębiorców?
      • jakie warunki winien spełnić potencjalny beneficjent pomocy (w tym jakie dokumenty winien przedłożyć),
    2. możliwość przesunięcia przez gminy terminu płatności rat podatku od nieruchomości (których rat w przypadku osób fizycznych i prawnych)?
    3. nowe upoważnienie dla rady gminy, tj. szczególne uregulowania w zakresie dochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym; czy wójt gminy może umorzyć należności cywilnoprawne? Czy wójt gminy może odstąpić od dochodzenia tych należności? Kiedy/ w jakich sytuacjach? Czy można odpracować dług (np. pracą fizyczną)?
    4. czy programy pomocowe stanowią pomoc publiczną? Zasady obowiązujące w tym zakresie – najnowszy komunikat Prezesa UOKiK; jak prawidłowo skonstruować uchwałę?
    5. jakim rodzajem pomocy publicznej jest pomoc wynikająca z „Tarczy antykryzysowej”?
    6. uwaga! Nowy Komunikat Komisji, tj. Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19,
    7. limity pomocy publicznej (800.000 euro – w jakiej sytuacji)? Czy ten limit kumulujemy z pomocą de minimis?
    8. warunki dopuszczalności pomocy w dobie koronawirusa; czy można opracować skrócony wzór formularza informacji do złożenia której zobowiązany jest poszkodowany w związku z epidemią?
    9. Przykładowy wzór formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19,
    10. czy pomoc w dobie koronawirusa podlega obowiązkom sprawozdawczym?
    11. terminy załatwiania spraw podatkowych w okresie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii (postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, interpretacja podatkowa),
    12. czy w stanie zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii można w ogóle wydać decyzję, interpretację indywidualną?
    13. czy sprawę podatkową możemy załatwić elektronicznie w czasie epidemii?
  2. Nowe terminy w 2020 r. na sporządzenie sprawozdań Rb-27S, Rb-N za I kwartał 2020 r. oraz sprawozdań miesięcznych Rb-27S za marzec i kwiecień 2020 r. a także wykazów o udzielonych ulgach w zapłacie podatków i opłat, a także udzielonej pomocy publicznej za 2019 r. w związku z pandemią koronawirusa. Nowe terminy - od 1 maja 2020 r. - w zakresie sprawozdań o udzielonej pomocy w rolnictwie.
  3. Wpływ wniosku o udzielenie ulgi w zapłacie i co dalej?
    1. jakie dokumenty powinny być dołączone do wniosku do ustalenia ulgi podatkowej, w tym jakie dokumenty "pomocowe" należy przedłożyć; zmiana od 22 czerwca 2018 r.,
    2. postępowanie organu w przypadku braku wymaganych formularzy "pomocowych", oświadczeń,
    3. jak rozpatrywać wniosek o ulgę? Kiedy i czy wniosek podatnika (w tym podatnika podatku rolnego, przedsiębiorstwo wodociągów i kanalizacji) rozpatrujemy z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej; kiedy ulga w spłacie nie będzie stanowiła pomocy publicznej,
    4. co zrobić z wnioskiem podatnika o "zwolnienie" z podatku/zaniechanie poboru podatku, co zrobić z wnioskiem, który dokładnie nie precyzuje żądania,
    5. wniosek o ulgę a postępowanie egzekucyjne (zawieszenie, wstrzymanie postępowania egzekucyjnego); czy można umorzyć, rozłożyć na raty zaległość, na którą wystawiono tytuł wykonawczy,
    6. kiedy wydać decyzję odmowną a kiedy postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania; kiedy pozostawiamy podanie bez rozpatrzenia? (przykładowe wzory pism),
    7. podmioty uprawnione do złożenia wniosku o ulgę (pozycja spadkobiercy, osoby trzeciej),
    8. jaką wydać decyzję, gdy podatnik składa wniosek o ulgę przed terminem płatności, a w dniu wydania decyzji należność jest już zaległością?
    9. czy musimy uzasadniać decyzję, gdy wydajemy ją zgodnie z wnioskiem podatnika?
    10. zaświadczenia, co należy w nich wykazać,
    11. co w sytuacji, gdy wartość ulgi przekracza dopuszczalny limit?
    12. czy oświadczenie podatnika, że chce skorzystać z ulgi, ale nie w formie pomocy, wiąże organ podatkowy?
  4. Czy w świetle aktualnych przepisów możemy udzielić ulgi w zapłacie podmiotowi w upadłości? Pojęcie trudnej sytuacji ekonomicznej.
  5. Przesłanki uzasadniające udzielenie ulgi w zapłacie. Udokumentowanie tych przesłanek; ważny interes podatnika i interes publiczny – co to znaczy? Jakie okoliczności uzasadniają udzielenie ulgi. Kto powinien wykazać przesłanki uzasadniające ulgę (podatnik czy organ)? Relacja art. 67a i art. 67b Ordynacji podatkowej - przegląd orzecznictwa. Analiza dokumentów potwierdzających realną możliwość spłaty zobowiązania we wnioskowanych terminach.
  6. Fakty powszechnie znane oraz znane organowi z urzędu – co to znaczy? Kiedy można się na nie powołać?
  7. Jak nie narazić się na zarzut niezebrania materiału dowodowego uzasadniającego ulgę? Jak udokumentować decyzję odmawiającą udzielenia ulgi w zapłacie?
  8. Umorzenie postępowania w sprawie o ulgę – kiedy może nastąpić?
  9. Uznanie administracyjne – granice tego uznania; postępowanie dowodowe, rodzaje środków dowodowych, czy organ może pomijać dowody? - przegląd orzecznictwa.
  10. Kiedy stosujemy instytucję wyznaczenia 7dniowego terminu do wypowiedzenia się w sprawie?
  11. Terminy załatwienia sprawy o ulgę oraz zawieszenie postępowania w sprawie o ulgę.
  12. Elementy decyzji w sprawie udzielenia ulgi i decyzji odmawiającej jej udzielenia (przykładowy wzór).
  13. Za jaki okres liczyć odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych, w przypadku wydania decyzji przyznającej ulgę w zapłacie a za jaki okres w przypadku decyzji odmownej? Pojęcie "dalszych" odsetek za zwłokę. Co z odsetkami za zwłokę, gdy organ wyda decyzję po terminie na załatwienie sprawy?
  14. Pomoc publiczna a umorzenie zaległości; formularze informacji, zaświadczenia; ulga w zapłacie udzielona podatnikowi, który zawiesił działalność gospodarczą bądź wyrejestrował działalność gospodarczą.
  15. Postępowanie w sprawie ulgi udzielanej jednemu ze współwłaścicieli; czy umorzenie jednemu ze współwłaścicieli powoduje umorzenie zaległości pozostałym współwłaścicielom? Dostęp podatników do akt sprawy. Zasady ustalania wartości pomocy w przypadku ulg w spłacie podatku od nieruchomości stanowiącej współwłasność przedsiębiorców.
  16. Zasady ustalania wartości pomocy w przypadku ulg w spłacie podatku od nieruchomości zajmowanych na prowadzenie działalności gospodarczej oraz w innym celu niż gospodarczy.
  17. Optymalizacja ściągania podatków. Czy istnieją ograniczenia co do częstotliwości korzystania przez podatnika z pomocy de minimis i z ulg w zapłacie podatków.
  18. Odroczenie i rozłożenie na raty a pomoc publiczna – wzory. Jak liczyć wartość pomocy w przypadku odroczenia/rozłożenia na raty podatku (zaległości podatkowej)? Jakie dokumenty należy wyegzekwować od podatnika, aby nie narazić się na zarzuty (formularze informacje, zaświadczenia, sprawozdania)? Postępowanie organu w przypadku niedotrzymania przez podatnika terminu odroczonego podatku/harmonogramu spłat rat podatku. Obliczanie EDB w przypadku rozłożenia na raty zaległości podatkowej. Zmiana wydanego zaświadczenia. Czy zmienia się dzień udzielenia pomocy? Obliczenie EDB w przypadku odroczenia terminu zapłaty. Czy możliwe jest ujemne EDB? Jak prawidłowo ustalić stopę referencyjną? Nowa stopa bazowa dla Polski – przykładowy wzór liczenia wartości pomocy.
  19. Co z opłatą prolongacyjną w czasie epidemii?
  20. Ulgi w spłacie realizowane przez urzędy skarbowe; czy umorzenie zaległości w podatku od spadków i darowizn może stanowić pomoc publiczną? Czy zgoda wójta obliguje urząd skarbowy do udzielenia ulgi; czy brak zgody wójta pozbawia urząd skarbowy możności przyznania ulgi?
  21. Podawanie do publicznej wiadomości ulg w zapłacie; czy to nie narusza tajemnicy skarbowej? przykłady naruszeń tajemnicy skarbowej. Co to znaczy "do publicznej wiadomości"?
  22. Procedura „krok po kroku” umorzenia zaległości podatkowych z urzędu (przesłanki, postępowanie podatkowe w tej sprawie, pomoc publiczna). Czy możemy umorzyć koszty upomnienia? Czy w związku z tym, że umorzenie jest z urzędu, należy poinformować o tym podatnika (wszczęcie postępowania, postanowienie o zapoznaniu się z zebranym materiałem, decyzja)?
  23. Księgowania operacji udzielania ulg w zapłacie.
  24. Jak ujmować decyzje w sprawie odroczenia/rozłożenia na raty podatków w poszczególnych kolumnach sprawozdania Rb-PDP?
  25. Kiedy udzielenie ulgi w zapłacie ma wpływ na przedawnienie zobowiązań podatkowych?
  26. Ulgi i zwolnienia ustawowe (w podatku rolnym i od nieruchomości).
  27. Przykłady nieprawidłowości w zakresie udzielania ulg w zapłacie i prowadzenia szczegółowych kont w związku z udzielaniem tych ulg.
  28. Pytania i odpowiedzi.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów gmin, zajmujący się podatkami i pomocą publiczną, sekretarze, skarbnicy, kierownicy wydziałów, audytorów, obsługi prawnej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

radca prawny, pracownik RIO, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem
w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

zwiń
rozwiń