• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego (c-KOB), czyli kolejny etap elektronizacji przepisów budowlanych

online
Miejsce
Internet
Termin
10 lutego 2025
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 27 stycznia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie z zakresu prawa budowlanego, którego przedmiotem będzie elektroniczna książka obiektu budowlanego (c-KOB) po zmianach prawa.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w zajęciach, podczas których kompleksowo:
• Przedstawimy znacznie zmienione w ostatnich dwóch latach zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego.
• Zaprezentujemy, czym jest cyfrowa książka obiektu budowlanego i zaprezentujemy proces jej zakładania.
• Przedstawimy zalety i wady przejścia na elektroniczną książkę obiektu. Należy bowiem pamiętać, że po przejściu na cyfrową wersję nie będzie już szansy na powrót do jej wersji papierowej. Prowadzący – dr inż. budownictwa, ekspert i praktyk w prezentowanej dziedzinie, przedstawi wszystkie najważniejsze i najtrudniejsze zagadnienia związane z elektroniczną książką obiektu budowlanego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznanie zmian, jakie wprowadzono w ustawie oraz w rozporządzeniu wykonawczym z grudnia 2022 roku w zakresie pisemnej formy książki obiektu budowlanego, którą będzie można prowadzić do końca 2026 roku.
• Zapoznanie z nowymi możliwościami (a dla oddawanych do użytkowania w roku 2024 i obecnie nowych obiektów już koniecznością) w zakresie prowadzenia książki obiektu budowlanego związanymi z wejściem w życie od 1 stycznia 2023 roku kolejnej części przepisów nowelizacyjnych Prawa budowlanego uchwalonych 7 lipca 2022 roku.
• Poznanie zagadnień związanych z odpowiedzialnością karną za brak lub niewłaściwe prowadzenie książki obiektu, a dotyczącą nie tylko właścicieli i zarządców nieruchomości, ale także osób wykonujących okresowe kontrole obiektów czyli pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, obecnie zobowiązanych do dokonywania wpisów do książki obiektu budowlanego.

zwiń
rozwiń
Program

1. Kto jest obecnie zobowiązany do prowadzenia książki obiektu budowlanego?
2. Dla jakich obiektów prowadzimy KOB?
3. Kto i kiedy zakłada c-KOB?
4. Kto prowadzi c-KOB?
5. Kto udostępnia książkę do poszczególnych wpisów, upoważnienia do wglądu w książkę dla organów nadzoru budowlanego i innych służb kontrolnych?
6. Książka obiektu budowanego w przepisach aktualnej ustawy Prawo budowlane.
• Okres lat 1995 – 1998.
• Lata 1998 – 2003. Czy założone w tych okresach książki obiektu można jeszcze obecnie prowadzić, a jeśli tak, to na jakich zasadach?
7. Zasady dotyczące prowadzenia książki obiektu budowlanego.
• W latach 2003 – 2023 – regulacje ustawowe i dotychczasowe.
• Rozporządzenie wykonawcze z 2003 roku, problem właściwego wpisywania danych w kolejne tablice papierowej książki obiektu budowlanego.
8. Co dalej z dotychczasowymi książkami obiektu budowlanego – przepisy przejściowe nowelizacji Prawa budowlanego z 7 lipca 2022 roku.
9. Cyfrowa rewolucja - od 1 stycznia 2023 wszedł system c-KOB, aktualne zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego – regulacje ustawowe i rozporządzenie wykonawcze z 15 grudnia 2022 roku.
• Wymagane dokumenty formalne, niezbędne do założenia c-KOB.
• Jak założyć konto w systemie c-KOB?
• Jakich wpisów do c-KOB dokonują osoby wykonujące okresowe kontrole?
• Zasady przydzielania i pozbawiania dostępu do c-KOB.
10. Jak formalnie zamknąć dotychczasową książkę papierową przy przejściu na c-KOB.
11. Okresowe kontrole stanu technicznego obiektu budowlanego, z których protokoły wpisywane są w KOB, w tym nowe ustawowe wymagania dotyczące zawartości protokołu z kontroli.
12. Nowy wymóg w zakresie przeglądów technicznych, konserwacji oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych, osoby uprawnione do ich przeprowadzania.
13. Dodatkowy wykaz decyzji, postanowień i opinii organów administracji publicznej, jako załącznik do książki obiektu.
14. Dołączanie do książki protokołów generowanych na podstawie ustawy i charakterystyce energetycznej budynków.
15. W jakich sytuacjach jestem zobowiązany dołączyć do książki obiektu świadectwo charakterystyki energetycznej budynku?
16. Usuwanie wyrobów azbestowych – czy w książce obiektu powinno to być odnotowane?

17. Dokumentowanie zmian sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
18. Przepisy karne - nowe kary za nieprzestrzeganie przepisów związanych z KOB, w tym także dla osób pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.
19. Dyskusja podsumowująca. Czy warto już dziś przejść na cyfrową książkę obiektu? Pytania uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy wydziałów gospodarki nieruchomościami, wydziałów budowlanych, spółdzielni oraz wspólnot mieszkaniowych. Szkolenie dedykowane jest dla osób będących właścicielami nieruchomości, jak i zajmujących się zarządzaniem nieruchomościami, zarówno w sferze budżetowej, jak i w sektorze prywatnym, jak również do osób przeprowadzających kontrole okresowe obiektów budowlanych czyli wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ukończył studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej i uzyskał dyplom magistra inżyniera budownictwa o specjalności "Technologia i organizacja budownictwa" a w 1982 roku obronił pracę doktorską. Doświadczenie zawodowe zdobywał w firmie „Beton-Stal”, Biurze Projektów „Elpro” oraz na budowach eksportowych GD Energopol. Były (przez 26 lat) pracownik naukowo – dydaktyczny Politechniki Warszawskiej, obecnie prowadzi w ramach tej uczelni wykłady na studiach podyplomowych, analogiczne wykłady prowadzi też w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i na Uniwersytecie Warmińsko – Mazurskim w Olsztynie. Przez 18 lat (do 2020 roku) był także pracownikiem Sądu Najwyższego, gdzie zajmował stanowisko głównego specjalisty do spraw zamówień publicznych. Jest także konsultantem technicznym w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto uczestniczy w pracach Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. Ma tytuł rzeczoznawcy PZITB. Wykładowca, trener prowadzący zajęcia z zakresu różnych zagadnień dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie, zamówień publicznych. Jest członkiem zarządu Fundacji Edukacji Menedżerskiej, pełni nadzory inwestorskie. Od 1995 do 2004 roku był również arbitrem z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Od 1988 r. posiada uprawnienia budowlane do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie w branży konstrukcyjno-budowlanej, a w 1998 r. uzyskał tytuł rzeczoznawcy budowlanego z listy Wojewody Warszawskiego (obecnie centralny rejestr rzeczoznawców prowadzony jest przez Izbę Inżynierów Budownictwa). Jest autorem lub współautorem ok. 1300 projektów, ekspertyz i opinii technicznych i techniczno-prawnych. Posiada również zaświadczenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków uprawniające do prowadzenia robót budowlanych przy obiektach zabytkowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Marta Strzelecka-Saternus
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 175 301
m.strzelecka@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 27 stycznia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 4 lutego 2025 r.