• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Mediacja w postępowaniu administracyjnym po nowelizacji k.p.a. Nowe obowiązki organu – wzory zawiadomień i adnotacji

Miejsce
Internet
Termin
19 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 5 września 2025 r. obowiązuje cena: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Mediację w postępowaniu administracyjnym we wszystkich sprawach, których charakter na to pozwala można prowadzić od 1 czerwca 2017 r. Organy administracji publicznej są zobowiązane do podejmowania czynności, umożliwiających przeprowadzenie mediacji lub zawarcia ugody, a w szczególności do udzielania wyjaśnień o możliwościach i korzyściach polubownego załatwienia sprawy. Od lipca 20225 roku, po nowelizacji k.p.a., następuje powrót do postępowania mediacyjnego, czyli w praktyce, wchodzą nowe obowiązki - konieczność podjęcia przez organ kolejnych działań, w tym dotyczących dokumentowania w aktach sprawy.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Uzyskanie wiedzy na temat roli i znaczenia mediacji w postępowaniu administracyjnym po nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego.
  • Omówienie nowych obowiązków organów administracji publicznej, związanych z oceną zasadności mediacji, informowaniem stron oraz dokumentowaniem przebiegu postępowania.
  • Wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia – wzory zawiadomień, adnotacji i protokołów związanych z prowadzeniem mediacji.
  • Przygotowanie do prawidłowego prowadzenia i dokumentowania postępowań mediacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadą dobrowolności.
  • Rozwój kompetencji w zakresie rozwiązywania spraw spornych w sposób ugodowy, z korzyścią dla stron i sprawności działania administracji.
  • Szkolenie poprowadzi ceniony ekspert, członek SKO, bardzo wysoko oceniany przez uczestników szkoleń.
zwiń
rozwiń
Program

1. Kiedy organ prowadzi mediację w postępowaniu?
2. Obowiązki oceny czy w sprawie może być prowadzona mediacja - jakie sprawy podlegają mediacji co do zasady?
3. Obowiązki informacyjne:
• jakie informacje i kiedy organ musi przekazać stronie postępowania?
• wzory pism, 
• ponawianie informacji o mediacji.
4. Obowiązek adnotacji w aktach sprawy, dlaczego adnotacja nie jest prowadzona -odstąpienie od zawiadomienia – czy wymaga odnotowania?
5. Zasady mediacji, cel mediacji, cechy postępowania, dobrowolność mediacji.
6. Kto może być mediatorem? Rola organu.
7. Skierowanie sprawy do mediacji, wszczęcie postępowania mediacyjnego.
8. Przebieg postępowania mediacyjnego. Odroczenie rozpatrzenia sprawy skierowanej do mediacji.
9. Koszty mediacji.
10. Zakończenie mediacji i dokumenty z tym związane. Protokół z przebiegu mediacji.
11. Czas trwania mediacji a terminy w postępowaniu.
12. Załatwienie sprawy administracyjnej zgodnie z ustaleniami mediacji.
13. Odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Wszyscy pracownicy administracji rządowej i samorządowej, biorący udział w wydawaniu decyzji administracyjnych i stosujący przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalistka z zakresu postępowania administracyjnego, rodzinnego, świadczeń rodzinnych i społecznych, członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego, wieloletni praktyk orzecznik, trener szkoleń prawnych z zakresu zabezpieczenia społecznego oraz procedury administracyjnej, konsultant Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie oraz ośrodków pomocy społecznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl