1. Przepisy kształtujące dostępność – fundament prawny:
• Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
• Polska droga do przepisów o dostępności.
2. Ustawa o zapewnianiu dostępności- zagadnienia szczegółowe:
• Omówienie ustawy (zakres przedmiotowy i podmiotowy, osoby ze szczególnymi potrzebami, obowiązki i terminy podmiotów publicznych, wnioskowanie o dostępność).
• Powiązanie ustawy z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
• Powiązanie ustawy z ustawą o języku migowym i innych środkach komunikowania się.
3. Zadania koordynatora ds. dostępności- przepisy a praktyka:
• Powołanie koordynatora.
• Zadania z ustawy o dostępności.
• Praktyka codziennej pracy koordynatora.
• Współpraca wewnątrz podmiotu.
4. Plan na rzecz poprawy zapewniania dostępności jako kluczowy element zarządzania dostępnością w podmiocie:
• Przepisy a praktyka.
• Dobre praktyki – rekomendacje.
5. Współpraca międzysektorowa na rzecz dostępności- z kim, po co i dlaczego?
6. Odpowiedzi na pytania uczestników, analiza indywidualnych przypadków.
7. Podsumowanie dnia.
Dzień II – 13.09.2024 r.
Dostępność architektoniczna. Monitoring wdrażania dostępności.
Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami
Tego dnia w praktyczny sposób zajmiemy się rozwojem umiejętności obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Zapoznamy się ze specyfiką i potrzebami grup odbiorców, które spotykają się z licznymi barierami i trudnościami w instytucjach i urzędach (głównie osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, osoby neuroatypowe, osoby w kryzysach zdrowia psychicznego). Następnie przejdziemy do tematyki monitoringu dostępności, prowadzenia ewaluacji podejmowanych działań dostępnościowych.
1. Uwrażliwienie na indywidualne potrzeby i oczekiwania osób, wynikające z rodzaju niepełnosprawności.
2. Zasady poprawnego zachowania w stosunku do osób z niepełnosprawnością - savoir - vivre wobec osób z niepełnosprawnością – rekomendacje i dobre praktyki do zastosowania w codziennej pracy, obsłudze klienta.
3. Asertywność w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością:
• Postawa i komunikacja asertywna.
• Radzenie sobie w sytuacji konfliktowej, z agresją, z roszczeniowością klienta, zachowując profesjonalizm.
4. Techniki udzielania pomocy osobom z różnymi rodzajami niepełnosprawności – jak i w jakich sytuacjach?
5. Dostępność architektoniczna - standardy dostępności architektonicznej w budynkach użyteczności publicznej – szczegółowe omówienie.
6. Narzędzia do diagnozy dostępności oraz formularz samobadania – przykłady, case study.
7. Rozwiązania w zapewnianiu dostępności architektonicznej – case study, przykłady zastosowania.
8. Narzędzia monitoringu i wdrażanie dostępności w urzędzie.
9. Odpowiedzi na pytania uczestników, analiza indywidualnych przypadków.
10. Podsumowanie dnia.
Dzień III – 17.09.2024
Dostępność informacyjno-komunikacyjna i cyfrowa – praktyczne wdrażanie
Ostatniego dnia kursu szczegółowo przeanalizujemy kwestie związane z wymiarem dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej oraz minimalnymi wymaganiami wynikającymi z art. 6 ustawy o dostępności w tym zakresie. Następnie w warsztatowy sposób rozwiniemy umiejętności w zakresie tworzenia dostępnych cyfrowo dokumentów, tekstów alternatywnych do grafik i zdjęć, materiałów w języku prostym i ETR– zgodnie z zasadami zapewnienia dostępności treści publikowanych na www i przygotowywanych dokumentów.
1. Odbiorcy dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej:
• Sprzęt i technologie wspomagające.
• Wprowadzenie do standardu WCAG – podstawy.
2. Zasady tworzenia dostępnych dokumentów – ćwiczenia praktyczne:
• Dostępne dokumenty w formacie Word.
• Dostępne prezentacje w formacie Power Point.
• Dostępne dokumenty formacie PDF.
• Elementy graficzne w tekstach i dokumentach.
• Sprawdzanie i monitoring dostępności z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
3. Jak tworzyć dobre teksty alternatywne – ćwiczenia praktyczne:
• Zasady dodawania opisów alternatywnych do zdjęć.
• Opisy grafik w social mediach.
4. Skuteczna i prosta komunikacja – ćwiczenia praktyczne:
• ETR – tekst łatwy do czytania i zrozumienia – praktyczne informacje pomocne w przygotowaniu informacji o instytucji.
• Jak zrobić dobry ETR o zakresie działalności instytucji?
5. Prosty język – zasady komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami.
6. Odpowiedzi na pytania uczestników, analiza indywidualnych przypadków.
7. Podsumowanie dnia.
Test sprawdzający wiedzę.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa