• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Wpływ e-doręczeń na postępowanie administracyjne po nowelizacji przepisów. Doręczenia elektroniczne w toku postępowania administracyjnego na gruncie k.p.a. Jak prowadzić postępowanie i doręczać decyzje w praktyce?

Miejsce
Internet
Termin
23 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 9 września 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

• Od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne wskazane w ustawie mają obowiązek korzystania z e- doręczeń. Od tego dnia jednostki publiczne są zobligowane do posiadania adresu do e-doręczeń, wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE), a także doręczać pisma na adres do e-doręczeń podmiotom, które z niego korzystają. W celu prawidłowej realizacji wskazanych obowiązków, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, które pomoże zrozumieć, jak w praktyce korzystać z e- doręczeń i stosować je w jednostce.
•  Podczas zajęć:
− Przeanalizujemy zagadnienia dotyczące prowadzenia postępowania i wydawania decyzji w odniesieniu do doręczeń elektronicznych.
− Wyjaśnimy, czym są dokumenty w toku postępowania administracyjnego.
− Przypomnimy rolę strony i pełnomocników w postępowaniu i doręczaniu decyzji.
− Wskażemy znaczenie PURDE, KURDE i PUH dla postępowania administracyjnego. Dowiemy się, kiedy mówimy o skutecznym doręczeniu.
− Wytłumaczymy, jak właściwie stosować doręczenia przez EPUAP w 2025 r., a  jak od 2026 r.
− Przedstawimy orzecznictwo w przedmiotowym zakresie oraz wyjaśnimy kwestie budzące niejasności i wątpliwości interpretacyjne. 
• Zajęcia poprowadzi radca prawny, realizująca od kilkunastu lat szkolenia dla samorządu, świadcząca wsparcie prawne dla jst, ceniona za jasny sposób przekazywania wiedzy, uzyskująca bardzo dobre oceny od uczestników.
• Poruszane zagadnienia zostaną poparte przykładami z praktyki urzędniczej i orzeczniczej, co pozwoli lepiej zrozumieć przekazywane informacje i ustrzec się przed popełnieniem błędów w codziennej pracy.
 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Dostarczenie kompleksowej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowego prowadzenia postępowania administracyjnego i wydawania decyzji z uwzględnieniem obowiązujących od 1.01.2025 r. e-doręczeń oraz zmian ustaw z 21 maja 2025 r. mających wpływ m.in. na deregulację prawa administracyjnego.
  • Wytłumaczenie, jak należy wszcząć postępowanie z zastosowaniem e-doręczeń i ePUAPu.
  • Doskonalenie kompetencji pracowników administracji publicznej, w szczególności osób rozpoczynających pracę lub chcących podnieść swoje kwalifikacje i zaktualizować wiedzę, o najnowsze zmiany prawne dotyczące prowadzenia postępowania, doręczania, wydawania decyzji administracyjnej po wejściu w życie
    e-doręczeń i nowelizacji k.p.a.
  • Eliminowanie najczęściej popełnianych błędów w prowadzonych procedurach na gruncie k.p.a., w doręczeniach pism na etapie prowadzonego postępowania i w doręczaniu decyzji.
zwiń
rozwiń
Program

1. Pisemne załatwianie spraw na gruncie k.p.a. a doręczenia elektroniczne.
2. Rodzaje podpisów używanych przez organ podczas postępowania administracyjnego w kontekście doręczeń elektronicznych.
3. Dokumenty w toku k.p.a.:
• dokument elektroniczny, 
• oryginał dokumentu, 
• odwzorowanie cyfrowe, 
• kopia.
4. Wszczęcie postępowania administracyjnego:
• z urzędu, na wniosek strony a doręczenia elektroniczne,
• wszczynanie postępowań a doręczanie przez e-doręczenia i EPUAP a inne systemy teleinformatyczne.
5. Art. 63 k.p.a. i jego znaczenie w praktyce.
6. Chwila wszczęcia postępowania administracyjnego a skutek doręczenia.
7. Strona i pełnomocnik strony w toku postępowania administracyjnego. Jak doręczać korespondencję pełnomocnikom w związku z doręczeniami elektronicznymi?
8. Odmowa wszczęcia postępowania.
9. Wezwanie do uzupełnienia braków.
10. PURDE, KURDE i PUH w hierarchii doręczeń w k.p.a.
11. Baza adresów elektronicznych i jej znaczenie przy doręczaniu korespondencji , nie tylko e-doręczeniami.
12. Doręczanie PURDE a skuteczne doręczenia, dowody wysłania i dowody otrzymania.
13. Doręczanie PUHem – czy jeżeli zacznę doręczać pomimo braku obowiązku, czy muszę kontynuować doręczanie w ten sposób? Dowody wysłania i dowody otrzymania.
14. Rola EPUAPu – problemy praktyczne, EPUAP a k.p.a. Jak będą wyglądać doręczenia przez EPUAP w 2025 r., a  jak od 2026 r?.
15. Hierarchia doręczeń w k.p.a.
16. Postępowanie dowodowe:
• udostępnianie akt sprawy, 
• potwierdzanie za zgodność z oryginałem dokumentów w toku k.p.a.
17. Decyzja administracyjna – elementy, jak ją konstruować?
18. Doręczanie decyzji z rygorem natychmiastowej wykonalności.
19. Wydruk decyzji – art. 39 (3) k.p.a.
20. Ostateczność decyzji. Zrzeczenie się odwołania, art. 127 par. 1 a k.p.a.
21. Doręczenia między organami publicznymi na gruncie k.p.a. a e-doręczenia i EPUAP.
22. Kiedy nie będziemy stosować przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych, a kiedy nie będziemy stosować PURDE i PUH?
23. Relacja między doręczeniami elektronicznymi a EPUAP - czy można będzie użytkować EPUAP i na jakich zasadach?
24. Kwalifikowane Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego - KURDE:
• na czym polegają?
• kogo dotyczą?
• zasady, 
• czy możliwe jest doręczenie korespondencji od pomiotu niepublicznego do publicznego?
• przykłady w przypadku prowadzenia postępowań administracyjnych przez organy.
25. Ochrona danych osobowych podczas postępowania administracyjnego a doręczenia elektroniczne. 
26. Dyskusja 
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze jst, pracownicy działów organizacyjnych, kierownicy jednostek, pracownicy upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych w jsfp, w tym w urzędach samorządu terytorialnego, jednostkach podległych, radcy prawni, wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, tworzenia statutów jst, regulaminów pracy, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 9 września 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 18 września 2025 r.