• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Doręczenia elektroniczne – praktyczne aspekty a koniec okresu przejściowego

Miejsce
Internet
Termin
12 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
449 zł
Ważne informacje o szkoleniu

Na dzień 31 grudnia 2025 r. przewidziano koniec okresu przejściowego w stosowaniu doręczeń elektronicznych. Oznacza to, że już od 1 stycznia 2026 r. większość podmiotów publicznych będzie musiała w znacznym zakresie uwzględniać e-Doręczenia przy wysyłce korespondencji.
Jednak tak jak sam okres przejściowy nie oznacza pełnej dowolności w doręczaniu korespondencji w 2025 r., tak od 2026 r. e-doręczenia nie będą w każdym wypadku stanowiły jedynego sposobu doręczenia korespondencji.
Tak jak teraz, tj. w okresie przejściowym, nie ma nieograniczonej swobody wyboru wysłania korespondencji przez ePUAP czy listem poleconym, tak od 2026 r. będą nadal obowiązywać wyjątki od e-doręczeń.
Znajomość zasad rządzących e-doręczeniami i wyjątków ma kluczowe znaczenie, zwłaszcza w działalności podmiotów publicznych prowadzących postępowania administracyjne czy podatkowe.
Podczas szkolenia trener omówi dla Państwa praktyczne aspekty e-doręczeń. Wyjaśni, kto, kiedy i w jaki sposób musi stosować e-doręczenia, a dla kogo i kiedy nie jest to obowiązkowe czy też wręcz jest niedopuszczalne. A to wszystko zostanie poparte przykładami, w tym na gruncie postępowania administracyjnego.
W trakcie szkolenie uzyskają Państwo również odpowiedzi na dziesiątki pytań dotyczących e-Doręczeń, które zostały zgromadzone przez trenera w ciągu 5 lat prowadzenia szkoleń z tej tematyki.
Program szkolenia zostanie dostosowany do przepisów prawnych obowiązujących na dzień szkolenia oraz dostępnych na ten moment projektów nowelizacji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Dowiesz się czy w 2025 r. istnieje całkowita dowolność sposobu doręczenia i czy od 2026 r. e-Doręczenia będą jedyną metodą doręczania korespondencji.
  • Zapoznasz się z ograniczeniami w wyborze sposobu nadania korespondencji w 2025 r. i od 2026 r.
  • Dowiesz się, jakie zasady okresu przejściowego obowiązującego do 31 grudnia 2025 r., nie będą miały zastosowania od 2026 r.
  • Uzyskasz odpowiedź na pytanie, kiedy w 2025 r., a kiedy od 2026 r. możliwe jest doręczenie na ePUAP?
  • Dowiesz się, w jakich sytuacjach możliwe jest odstąpienie od obowiązku zastosowania e-Doręczeń w 2025 r., a w jakich sytuacjach od 2026 r.?
  • Dowiesz się, jakie wyjątkowe sytuacje mogą uzasadnić skorzystanie z innego sposobu doręczenia niż PURDE czy PUH?
  • Zapoznasz się z wyłączeniami w stosowaniu przepisów o e-Doręczeniach.
  • Dowiesz się, kiedy podmiot publiczny może, a kiedy musi zastosować alternatywny dla e-Doręczeń sposób doręczenia korespondencji?
  • Uzyskasz odpowiedzi na liczne pytania dotyczące stosowania e-Doręczeń, zgromadzone przez szkolącego w ciągu 5 lat prowadzenia szkoleń z tej tematyki.
zwiń
rozwiń
Program

I. Kluczowe pojęcia dotyczące e-Doręczeń.
1. O co chodzi w e-Doręczeniach? Czyli zwięźle o tym, czym jest ta nowa forma komunikacji.
2. W prostych słowach o tym, co jest potrzebne, by z e-Doręczeń korzystać… czyli czym jest ADE, skrzynka doręczeń, BAE, PURDE, PUH, KURDE, operator wyznaczony, kwalifikowany dostawca.
3. Podmiot publiczny a podmiot niepubliczny – kto jest kim w e-Doręczeniach i jakie to ma znaczenie?
II. E-Doręczenia od 01.01.2025 r. 
1. Kogo e-Doręczenia dotyczą obowiązkowo już w 2025 r. i co to oznacza?
2. Kto w systemie e-Doręczeń może włączyć się później i kiedy?
3. Czy w 2025 r. należy obowiązkowo uwzględniać zarówno PURDE i PUH?
4. Sytuacja samorządowych instytucji kultury, samorządowych osób prawnych, spółek komunalnych, uczelni niepublicznych, służb specjalnych.
5. Czy podmioty niepubliczne, spółki wpisane do KRS i przedsiębiorcy wpisani do CEIDG muszą doręczać korespondencję przez e-Doręczenia? Co z radcami prawnymi, adwokatami, doradcami podatkowymi, notariuszami, rzecznikami patentowymi, doradcami restrukturyzacyjnymi? 
6. Czy e-Doręczenia dotyczą też stowarzyszeń, fundacji, związków zawodowych?
7. Czy osoba fizyczna musi włączyć się w system e-Doręczeń?
8. Zmiana dotycząca ADE na szczeblu samorządowym.
9. Czy urząd gminy i gmina (starostwo i powiat, urząd marszałkowski i województwo) muszą mieć odrębny czy wspólny ADE? 
10. Czy gminna szkoła korzysta z ADE założonego dla urzędu gminy?
III. Wyłączenia i wyjątki w stosowaniu e-Doręczeń obowiązujące bez ograniczeń czasowych, czyli również od 2026 r.
1. Listy polecone a listy zwykłe – czy wszystkich dotyczy system e-Doręczeń?
2. Czy informacje z klauzulą  „ściśle tajne”, „tajne”, „poufne” bądź „zastrzeżone” podlegają e-Doręczeniu?
3. Czy korespondencja między Zamawiającym a Wykonawcą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi odbywać się przez e-Doręczenie?
4. Czy e-Doręczenia zastępują inne systemy teleinformatyczne? Co z Portalem Informacyjnym Sądów Powszechnych, elektronicznym postępowaniem upominawczym, Portalem Rejestrów Sądowych, dostępem do informacji publicznej, skargami i wnioskami …?
5. Jak doręczyć zaświadczenie?
6. Jak doręczyć oryginał z akt?
7. Czy akta sprawy trzeba wysyłać przez e-Doręczenie?
8. e-Doręczenia a przepisy odrębne.
9. Co z dokumentami, które nie mogą być sporządzone w postaci elektronicznej?
10. Co z materiałem dowodowym zgromadzonym w postępowaniu dowodowym?
11. Jakie ograniczenia techniczne lub organizacyjne mogą uzasadnić odstąpienie od e-Doręczenia?
12. Czy brak systemu EZD może być powodem nie stosowania e-Doręczenia?
13. Czy awaria systemu EZD usprawiedliwia niezastosowanie e-Doręczenia?
14. Kiedy można dokonać doręczenia przez pracownika?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie adresowane jest w szczególności do pracowników jednostek sektora finansów publicznych, sfery samorządowej i rządowej, którzy przygotowują pisma, w szczególności wydają decyzje w postępowaniach administracyjnych lub są odpowiedzialni za obieg korespondencji, zajmują stanowiska kierowników wydziałów bądź jednostek czy też sekretarzy gmin, a także w ogólności urzędów gmin, powiatów, starostw, samorządowych zakładów budżetowych, SPZOZ-ów, uczelni publicznych, instytucji kultury, uczelni publicznych i niepublicznych, organów administracji rządowej i obsługujących je jednostek budżetowych, jak również spółek komunalnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, praktyk, doświadczony trener prowadzący od lat szkolenia dla przedstawicieli jednostek sektora finansów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, przeszkoliła tysiące pracowników sektora publicznego, tematyką doręczeń elektronicznych zajmuje się od 2020 r. i z tego zakresu przeprowadziła kilkadziesiąt szkoleń (m.in. „e-Doręczenia. Zmiana z 12.07.2024 r. Plan naprawczy. Nowelizacja. Zmiana standardu
Przygotowanie do stosowania”, „e-Doręczenia. Zmiany w 2024 r. Nowelizacja ustawy. Zmiana standardu PURDE. Przygotowanie do stosowania”, „Doręczenia elektroniczne od 10 grudnia 2023 r.”, „e-Doręczenia. Wdrożenie, stosowanie, obsługa. Szkolenie w ramach Forum Sekretarzy Samorządów Polski Południowej”, „e-Doręczenia. Obsługa skrzynki do e-doręczeń w pytaniach i odpowiedziach”, „e-Doręczenia – przygotowanie do wdrożenia i obsługi skrzynki do e-Doręczeń”, „e-Doręczenia w praktyce”, „Doręczenia elektroniczne – wdrożenie i inne praktyczne aspekty”, Jak i kiedy wdrożyć? Jak i kiedy stosować?”), uczestniczy w obsłudze prawnej podmiotów z sektora finansów publicznych, posiada bogate doświadczenie w dochodzeniu wierzytelności cywilnoprawnych, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym, szczegółowo zajmuje się tematyką przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w aspekcie obowiązków organów jednostek samorządu terytorialnego jako jednostek współpracujących z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej i związanych z tym obowiązków starosty w zakresie kontroli nad stowarzyszeniami i fundacjami, uzyskała certyfikat ukończenia kursu zorganizowanego przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej z zakresu obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, współautorka kursu e-learningowego z tematyki AML dla sektora samorządowego, autorka publikacji z tematyki obowiązków i procedur w JST w aspekcie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML).

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl