1. Uwarunkowania prawne.
2. Oddziały i ich wielkość. Przedszkole. Klasy I-III szkół podstawowych. Integracyjne. Specjalne. Sportowe.
3. Oddziały łączone.
4. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
5. Ramowe plany nauczania:
· obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
· dodatkowe zajęcia edukacyjne;
· zajęcia rewalidacyjne;
· zajęcia w ramach kkz;
· zajęcia w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
· zindywidualizowana ścieżka kształcenia; doradztwo zawodowe;
· zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
· godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
6. Nauczanie indywidualne.
7. Świetlica szkolna.
8. Internat.
9. Wynagrodzenia nauczycieli.
10. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
11. Etat przeliczeniowy.
12. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jst.
13. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
14. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Kalkulator.
15. Kwalifikacje nauczycieli – klucz do oszczędnego budżetu.
16. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
17. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość subwencji oświatowej – zależności:
· na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową? Jakie dane wpływają na jej wysokość?
· jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji?
18. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji. Na co należy uważać?
19. Pytania i konsultacje.
Oświata