1. Zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami poprzez uniwersalne projektowanie, racjonalne usprawnienie i dostęp alternatywny. Omówienie pojęć.
2. Dostępność architektoniczna- analiza stanu dostępności (pytania audytowe):
• stanowiska parkingowe (lokalizacja, nawierzchnia, oznakowanie, dostęp z chodnika, wymiary),
• strefa wejścia do budynku, domofony,
• poruszanie się po budynku – orientacja i informacja: system odnajdowania drogi, tyflografika, pętle indukcyjne, symbole graficzne, piktogramy, informacja tekstowa, oznaczenia nawierzchni;
• komunikacja pozioma budynku: ciągi komunikacyjne, korytarz, miejsca odpoczynku,
• komunikacja pionowa budynków: schody, pochylnie, dźwigi osobowe-windy, platformy,
• bezpieczeństwo pożarowe-ewakuacja,
• wnętrza: toalety, biura obsługi klienta, recepcje, pomieszczenia higieniczno-sanitarne- toalety, pokoje.
3. Dostępność komunikacyjno-informacyjna:
• obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się,
• instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących,
• zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności:
o w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo,
o nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania,
• zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.
4. Napisy w multimediach.
5. Opisy alternatywne.
6. Audiodeskrypcja.
7. Tłumacz PJM.
8. Koordynator ds. dostępności, zespoły ds. dostępności.
9. Przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
10. Raporty o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
11. Informowanie podmiotu publicznego o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
12. Wniosek ozapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
13. Skarga na brak dostępności.
14. Dyskusja i dobre praktyki w celu zapewnienia dostępności.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa