• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Aktualizacja statutu szkoły, przedszkola, zespołu szkolno-przedszkolnego z uwzględnieniem zmian prawnych

Ważne informacje o szkoleniu

Statut to najważniejszy dokument prawa wewnątrzszkolnego. Obowiązujące do tej pory statuty wymagają dostosowania do licznych zmian prawa oświatowego, dlatego też proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, które ma na celu przygotowanie do wdrożenia zmian w statutach szkół i placówek oświatowych oraz analizę regulacji prawnych, obowiązujących w procesie wprowadzania zmian w aktach prawa wewnątrzszkolnego. Problematyka zajęć zostanie uzupełniona wzorami pism, projektów uchwał oraz przykładowymi rozwiązaniami, pomocnymi przy aktualizowaniu statutów zarówno w oświacie publicznej, jak i niepublicznej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Aktualizacja wiedzy z zakresu zadań obligatoryjnych i fakultatywnych, które powinny znaleźć się w statucie szkoły, przedszkola, zespołu szkół.
  • Omówienie wymaganej zawartości statutu wraz z przykładami właściwych i zgodnych z przepisami prawa zapisów.
  • Analiza najważniejszych zasad nowelizacji prawa wewnątrzszkolnego oraz przykładowej uchwały zmieniającej statut.
  • Przedstawienie kwestii problemowych dotyczących poszczególnych elementów statutu i obszarów tematycznych w nim uregulowanych.
  • Wyposażenie uczestników szkolenia w materiały pomocnicze - wzory pism, projektów uchwał, przykładowych zapisów.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Podstawowe regulacje prawne związane ze statutem - zasady techniki prawodawczej, obowiązujące przy opracowywaniu i nowelizacji statutu szkoły, przedszkola:
    • redagowanie zapisów statutu zgodnie z zasadami, wynikającymi z zapisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej,
    • główne zasady dotyczące budowy struktury statutu.
  2. Przepisy prawne stanowiące podstawę opracowania, uchwalania i wprowadzania zmian w statucie.
  3. Miejsce statutu w hierarchii źródeł prawa - ranga i rola statutu jako obowiązującego aktu prawa wewnątrzszkolnego oraz jako regulacji, kierowanych do zainteresowanych działalnością szkoły.
  4. Wymagana zawartość statutu szkoły wynikająca z przepisów prawa oświatowego- zakres, przykłady zapisów, ich analiza:
    • organizacja, cele i zadania szkoły,
    • uczniowie, nauczyciele, pracownicy,
    • rodzice, organ prowadzący, organy współdziałające,
    • organy szkoły, zadania, współdziałanie, rozwiązywanie sporów,
    • bezpieczeństwo uczniów i pracowników,
    • pomoc psychologiczno-pedagogiczna,
    • opieka i wychowanie,
    • kształcenie, ocenianie wewnątrzszkolne, klasyfikowanie, promowanie,
    • pomoc socjalna.
  5. Uwzględnienie w obowiązujących statutach szkół, przedszkoli zmian prawnych od 1 września 2022 r. (propozycja treści aktualizacji zapisów w statutach):
    • określenie szczegółowej organizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,
    • formy i sposoby kontroli obowiązku szkolnego/nauki w zmiennych formach kształcenia,
    • nadzór dyrektora nad przebiegiem zmiennych form kształcenia,
    • formy działań adresowane do uczniów i nauczycieli,
    • organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego,
    • godzina dostępności nauczycieli i specjalistów,
    • zakres zadań specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych,
    • zasady oceniania w zmiennych trybach realizacji kształcenia,
    • wnioskowanie o zdalną realizację nauczania indywidualnego,
    • zajęcia opiekuńcze, a realizacja kształcenia na odległość,
    • kształcenie cudzoziemców, w tym dostosowanie do zmienianych przepisów kształcenia uczniów z Ukrainy,
    • rozwiązywanie sporów między organami szkoły,
    • dokumentowanie przebiegu nauczania – dziennik elektroniczny,
    • wyżywienie w szkole podstawowej,
    • wdrażanie zmian w statucie.
  6. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów-przykłady zapisów zmian.
  7. Wybrane zasady nowelizacji statutu.
  8. Przykład uchwały zmieniającej statut.
  9. Statuty szkół niepublicznych - podobieństwa i różnice w stosunku do aktów prawa wewnątrzszkolnego szkół publicznych.
  10. Najczęstsze błędy w zapisach statutów.
  11. Sesja pytań i odpowiedzi.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Przedstawiciele organów prowadzących publiczne i niepubliczne placówki oświatowe, dyrektorzy, wicedyrektorzy i nauczyciele, wchodzący w skład zespołów powołanych do przygotowania zmian do obowiązujących statutów, przedstawiciele Kuratoriów Oświaty, wszystkie osoby zainteresowane tematyką regulacji prawa wewnątrzszkolnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Trener, praktyk w realizacji zadań zarządczych w oświacie z pozycji organu nadzoru i samorządu. Posiada doświadczenie zawodowe w nadzorze pedagogicznym oraz na stanowisku doradcy prezydenta i naczelnika wydziału edukacji. Ekspert, prowadzi szkolenia w zakresie oświaty oraz realizacji opieki nad dziećmi do lat 3. Współpracuje z jst, uczelniami wyższymi i innymi podmiotami w zakresie planowania, zarządzania i optymalizacji lokalnych systemów edukacyjnych.

zwiń
rozwiń