• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Aktualizacja prawa archiwalnego w świetle projektowanych zmian w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2024 r.

Miejsce
Internet
Termin
16 grudnia 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
399/440 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 2 grudnia 2024 r. obowiązuje cena promocyjna 399 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

• Wznowione zostały prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Celem nowelizacji jest wprowadzenie istotnych regulacji prawnych będących podstawą do implementacji elektronicznej biurowości w podmiotach administracji publicznej. Ustawa ma uzupełnić ramy prawne do powstawania i gromadzenia dokumentacji w postaci dokumentów elektronicznych, w szczególności zaś do prowadzenia spraw w systemie EZD (zmiany do art. 5 i art. 6 ustawy).
• Obecnie brak prawnych uregulowań dla identycznego traktowania odwzorowania cyfrowego dokumentacji sporządzonej w postaci innej niż elektroniczna, stwarza w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych wiele problemów. Planowane zmiany przepisów mają m.in. wprowadzić warunki, pod jakimi wykonane w celu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw, odwzorowania cyfrowe dokumentacji, będą mogły zastępować dokumentację sporządzoną w postaci innej niż elektroniczna i być z nią równoważne jako źródło informacji, w tym również o wartości dowodowej i historycznej. Problemem jest również brak powszechnie uznanego standardu umożliwiającego przekazanie/udostępnianie akt spraw prowadzonych w postaci elektronicznej między jednostkami organizacyjnymi. Aktualnie wszelkie cechy dowodowe, czy archiwalne są przypisywane jedynie papierowemu pierwowzorowi. Projektodawca zauważył ponadto wątpliwości co do okresu przechowywania dokumentów elektronicznych (klasyfikacja i kwalifikacja dokumentu elektronicznego ewidencjonowanego).
 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Krok po kroku zaprezentujemy zakres zmian i omówimy projektowane nowelizacje, w kontekście obecnego stanu prawnego.
• Wskażemy różnice oraz wyszczególnimy nowe rozwiązania kluczowe dla postępowania z dokumentacją w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych.
• Pokażemy przyjęty kierunek dla zarządzania dokumentacją elektroniczną (tworzenia, gromadzenia, przechowywania oraz brakowania akt spraw i dokumentacji nietworzącej akt spraw), by podmioty przygotowały się na nadchodzące zmiany.
• Zidentyfikujemy funkcjonalności obligatoryjne dla systemów teleinformatycznych, które mają być środowiskiem przeznaczonym dla przechowywania dokumentów elektronicznych zarządzanych w odpowiedni sposób, tak aby zapewnić do nich bieżący dostęp w długim czasie.
• Wskażemy nowe procedury kancelaryjno-archiwalne, które inicjują projektowane zmiany prawne.
• Wyjaśnimy problem klasyfikowania i kwalifikowania dokumentów elektronicznych w tym odwzorowań cyfrowych i tych utrwalonych na informatycznych nośnikach danych.
 

zwiń
rozwiń
Program

Omówienie zagadnień, które uwzględnia projektowana zmiana Ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, w nich m.in.:


1. Sposób postępowania z dokumentami elektronicznymi, powstającymi w organach państwowych, państwowych jednostkach organizacyjnych, organach jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostkach organizacyjnych oraz napływającymi do nich.
2. Zasady ewidencjonowania dokumentów elektronicznych.
3. Zabezpieczanie dokumentów elektronicznych przed utratą i nieuprawnionymi zmianami,
4. Wymagania dla odwzorowań cyfrowych (skany dokumentów),
5. Zasady brakowania dokumentów elektronicznych,
6. Przekazywanie dokumentów elektronicznych stanowiących materiały archiwalne (elektroniczna kategoria A) do archiwów państwowych,
7. Sposób postępowania z dokumentacją sporządzoną w postaci innej niż elektroniczna, dla której wykonano odwzorowanie cyfrowe.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Osoby odpowiedzialne za zarządzanie dokumentacją w państwowych jednostkach organizacyjnych w tym przede wszystkim koordynatorzy czynności kancelaryjnych oraz archiwiści zakładowi.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista ds. zarządzania dokumentacją najnowszą, doktor nauk humanistycznych z zakresu archiwistyki, absolwentka Wydziału Humanistycznego UMCS w Lublinie i studiów menadżerskich EMBA, biegły sądowy, wieloletni pracownik administracji państwowej. Prowadziła: kontrole biurowości i archiwizowania dokumentacji w jednostkach państwowych i samorządowych; wykonała szereg ekspertyz dot. wartościowania akt decydując o okresie ich przechowywania; opiniowała wnioski o zniszczenie lub przejęcie akt do archiwum państwowego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jakub Porządny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 500 112 543
jakub.porzadny@frdl.org.pl
Karolina Mucuś
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 530 307 420
karolina.mucus@frdl.org.pl
Rafał Konieczny
Koordynator ds. szkoleń i forów
tel. +48 509 984 066
rafal.konieczny@frdl.org.pl